כדי שנוכל לעזור לילד להיגמל מהחיתול, צריך לשים דגש על עקרונות מנחים אלה:
גמילה נכונה מבוססת בראש וראשונה על הקצב ההתפתחותי
האישי של הילד .
יש לתת כבוד למוכנות של הילד , ולקצב שלו .
תהליך מעבר נכון מחיתולים לאסלה הוא לאו דווקא המהיר
ביותר , אלא זה הנוטע בילד תחושת גאווה והישג .
היו נינוחים. הורה המרגיש לחוץ או חסר סבלנות מקשה הן
על עצמו והן על ילדו .
הילד הוא בעל הבית על גופו ועל צרכיו .
חשוב להתייחס אליו כאל שותף מלא ואקטיבי בתהליך. לא
להחליט: היום את/ה גדול/ה אפשר להוריד את החיתול.
גמילה מחיתול היא אתגר לא פשוט לילד, יש להדריך אותו עם הרבה תמיכה ועידוד ולא מתוך ענישה והפחדה .
אסור להתחיל בתהליך עם ההרגשה שהצלחה מיידית היא מובנת מאליה או שמידת ההצלחה של הילד משקפת הורה מוצלח, בעוד אי הצלחה היא כישלון של ההורה .
תהליך גמילה לא תקין, הוא כזה בו הילד חווה רגשות עונש או אשם ובעטיין הוא עשוי לפתח התנגדויות , התאפקויות וחוסר שיתוף פעולה.
זכור לשבח ולתגמל את ציוני הדרך המובילים להצלחה. ישיבה על הסיר, הילד מכריז "שעשה", מודיע שצריך להשתמש בסיר, שימוש בהצלחה בסיר / בשירותים. אם זאת יש לזכור שמתן יותר מדי פרסים אינה אפקטיבית . הגמול הגדול ביותר הוא תחושת הגאווה . חיבוק, נשיקה ושבח ממבוגר משמעותית יותר .
לא רצוי להתחיל את תהליך הגמילה בו זמנית עם שינויים אחרים. לדוג' מעבר למסגרת חינוכית חדשה, הולדת אח, פרדה מהורה, מעבר דירה, גמילה ממוצץ ועוד .
גמילה מוצלחת נותנת לילד אפשרות לבטא את עצמאותו, להרגיש מרוצה מעצמו או מיכולתו, מעלה את הדימוי העצמי החיובי של הילד .
תקופת הגמילה, מהווה שלב התפתחותי חשוב, יש להסתכל על המאמץ הנדרש מכם ומילדיכם באופן חיובי. קחו בחשבון שילדיכם מאוד רוצה להיות עצמאי ומיומן .
סימנים המעידים על מוכנות לגמילה:
חשוב שנבדוק ונשאל , האם הילד מוכן ?
טווח הגילים בהם אפשר לצפות סימני מוכנות נע בין הגילים 2-3 (בנים מאוחר יותר). במידה ומתחילים מוקדם מידי התהליך עלול להתארך, וייתכן שיתלוו אליו התנגדויות וקשיים .
נסו לברר כמה מהסימנים מופיעים אצל ילדכם. ככל שירבו הסימנים, כך יגדל סיכויי ההצלחה .
ילדכם נשאר יבש לפחות שעה -שעתיים במשך היום
הילד מביע במילה או בהבעת פנים את הצורך .
הילד מגיב ומציית להוראות פשוטות .
הילד מוריד בכוחות עצמו את המכנסיים והתחתונים ומתיישב על הסיר / האסלה .
הילד מרגיש שלא בנוח כאשר חיתולו או מכנסיו מלוכלכים ומבקש
להחליף .
הילד מבקש לחקות את התנהגות המבוגרים ולהתפנות בשירותים .
הילד מבקש תחתונים .
הילד מודיע שעשה את צרכיו .
כיצד להתחיל ?
כאשר אתם מרגישים שהילד מוכן פיסית, יש להתחיל את התהליך בהגברת העניין שלו בסיר ושיתופו ככל האפשר בתהליך:
על ידי קניית ספרי ילדים בנושא והקראתם לילד .
קניית סיר או ישבנון . תנו לילד לבחור מה הוא מעדיף (סיר או ישבנון), איזה סיר / ישבנון מוצא חן בעיניו. העמידו את הסיר במקום קבוע ונוח לגישה .
קניית תחתונים לילד. לתת לילד לבחור בעצמו את התחתונים. הלבישו את הילד בתחתונים. (הקיץ מתאים ביותר שכן קל לילד להוריד בעצמו את המכנס) .
התחילו בהדרגה.
תנו לילד זמן להתרגל לסיר .
תנו לילד פרס או עידוד גם לישיבה עם בגדים .
הראו לילד את התחתונים שילבש לאחר שיותר על החיתול .
למדו את הילד כיצד להוריד ולעלות את התחתונים .
הדבר חשוב לעצמאות הילד ולהסרת תלות במבוגר. כדאי שהילד ידע איפה המגירה המיוחדת שלו , וזאת כדי שירגיש בוגר ובעל חשיבות .
הגיע הזמן להתחיל:
התהליך יהיה יעיל ומהיר אם תהיו עקביים ושיטתיים .
ברגע שהחלטתם לעבור לתחתונים - הקפידו על המשך השימוש בו גם אם יש ריבוי בפספוסים . התחתונים נותנים לילד תחושת בגרות .תחושת העצמאות תעודד את הילד להישאר יבש . חזרה לחיתול עשויה לבלבל את הילד ולגרום לעיקוב ולהארכת התהליך .
שבחים חיוניים לתהליך:
אין פרס יותר גדול לילד מאשר שבחים מצד ההורים. היחס התומך, העידוד והגאווה של ההורים תורמים לביטחון האישי של הילד. כאשר ילד משתמש בסיר יש לשבח אותו !
הילד יקשור את השימוש בסיר לבין שביעות רצון ההורה . ברור וצפוי שיהיו תקלות ופיספוסים . הדבר יכול לתסכל את ההורים . יש להתייחס לתקריות אלו בהבנה . חשוב שתמיד תשמרו על קור רוח ותישארו נינוחים וממוקדים במטרה .
ההצלחה סוף סוף :
מרבית הילדים יישארו יבשים במשך היום , רק מאוחר יותר ישלטו גם בלילה . גמילה מוחלטת (ביום ובלילה ) אינה ניתנת להשוואה בין ילדים . תהליך הגמילה נמשך בין שבועיים לחודשיים.
תאום בין המבוגרים :
גמילה נכונה דורשת תאום בין הגורמים הגומלים. בראש וראשונה ההורים . מסרים כפולים סותרים מזיקים לתהליך .יש לשתף את הצוות החינוכי או את המטפלת בתהליך הגמילה ולהיעזר בהם .
לסיכום :
התחילו את התהליך בהתחשבות עם השלב ההתפתחותי בו מצוי הילד. התייעצו עם הצוות החינוכי. אל תיכנעו ללחצים של "מומחים ", מהמשפחה והחברים. התבוננו בסימני המוחנות של הילד. תנו לילד לאותת לכם מתי הוא מוכן.
היו סובלניים ונינוחים כאשר יקרו פספוסים. המנעו ממאבקי כוח על השימוש בסיר. הדריכו את ילדיכם כיצד להשתמש בסיר .
סבלנות, סובלנות, ועידוד הם הם המרכיבים החשובים להצלחה .