רז הגן הנהדר – "עקרון חמשת החושיםTM"
חוש הראיה.
הקדמה
חז"ל אמרו "טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים" והזהירו אותנו בכך שאמרו "אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בתוכו". כי, בהפוך על הפוך המראה מאוד משפיע על האדם, אפילו בתחום הבין אישי כמו שנאמר "אישה נאה דירה נאה מרחיבין דעתו של האדם".
אין פלא שחנויות בגדים וכו', למרות שהם נמצאים בתוך קניון מסחרי, מקפידות לנקות את חלון הראווה כל יום ואפילו שלוש פעמים ביום בכדי שיהיה מבריק ונוצץ (ללא אבק וסימני ידיים) בכדי שימשוך את עינו של הקונה הפוטנציאלי, שנמצא בקרבת החנות.
בגן הילדים ההורה מפעיל את חוש הראיה בחמישה מקומות שונים, בסדר שכדלהלן:
ברחוב, על שפת המדרכה לפני הכניסה לחצר
הגן, ההורה נתקל ב...
שלט החוצות המפרסם את הגן.
יש לבדוק שהשלט נקי ולא דהוי מהשמש.
שלא התקלפו האותיות או המספרים כתוצאה
מבלאי טבעי.
שכל המידע המאפשר ליצור קשר עימך, כולל:
מספרי הטלפון ו/או הסלולארי, כתובת אתר
האינטרנט (במידה ויש) הוא עדכני ורלבנטי.
במידה ושלט הגן שלכם מואר, חשוב לעשות
ביקורת בערב ולראות שהוא אכן מואר, ולא
נשרפה נורה וכו'.
שלט מואר שלא מאיר (בלילה) עלול לגרום
לנזק תדמיתי של גן מוזנח וכו'.
רחבת הכניסה לפני שער החצר.
יש לבדוק ולדאוג שהיא נקייה ומסודרת.
לבדוק שאין גורמים שמפריעים למעבר עגלות
ילדים, כגון – גדר חיה, פחי אשפה, מרצפות
שבורות וכו',המהווים מפגע בטיחותי. 2
השביל שבין שער הכניסה לגן מהרחוב, לבין
דלת הכניסה לתוך מבנה הגן.
יש לבדוק ולדאוג שהוא נקי ומסודר.
שאין גורמים שמפריעים למעבר עגלות ילדים, כגון:
גדר חיה, פחי אשפה, בלטות שבורות וכו'.
בד"כ שביל זה, משמש גם כמגרש חנייה לעגלות,
שוב יש לבדוק ולראות שהעגלות לא מפריעות
למעבר, ושהמעבר ללא מפגעים בטיחותיים, כגון:
מרצפות בורות, מרצפות עקומות וכו'.
בדרך כלל לפני דלת הכניסה של הגן, יש רחבה
המשמשת: לתליית תיקי הילדים, ייבוש עבודות
היצירה של ילדי הגן, עדכון (והפעלתם של) הורי
הגן, באמצעות לוח המודעות על מגוון הנושאים
הנלמדים בגן.
בהרבה מקרים רחבה זו משמשת כפינת
המתנה להורים, הבאים מוקדם מין הרגיל
לאסוף את ילדיהם.
חשוב שברחבה זו, הכל יהיה נקי ומסודר, שהלוח
יהיה ויראה כמו שצריך. זהו בעצם חלון הראווה
המרכזי של הגן, אחרי שלט החוצות בכניסה לגן.
יש לדאוג שמקום זה יהיה מואר כמו שצריך,
בעיקר בתקופת החורף ובימים עוטי ערפל כפי
שנאמר בחז"ל "כשהנשמה מאירה, גם שמיים
עוטי ערפל מפיקים אור נעים".
פנים הגן.
המטבח חייב להיראות "מיליון דולר", נקי ואסתטי,
בכל שעות היום, גם לאחר הכנת ארוחת הבוקר,
הצהרים וכו' מפאת חשיבותו הרבה.
יש לוודאות שקירות הגן יהיו צבועים בצבעי ילדים,
צבעי פסטל, או לחילופין מצויירים בציורי ילדים
בסגנון העולם הקסום של "דיסני" על מנת ליצור
את התחושה והאווירה שמדובר פה בגן ילדים.
לדאוג שפינות הגן יהיו מסודרות, נקיות, מכילות
את כל מה שצריך להיות בהן.
חדר השירותים ופינת ההחתלה, צריכים להיות
נקיים ומסודרים
משחקי קופסא בובות וכו' - עדיף שיהיו מתקני
חצר ממותגים ובעלי תו תקן כי הם משדרים:
איכות, יוקרה, בטיחותי, השקעה ללא פשרות
בילדי הגן.
|
חדרי הגן – תאורה, חשוב שכל חדרי הגן יהיו
מוארים כמו שצריך, באמצעות פלורסנטים וכו'.
לא נעים להיכנס למקום שהוא קצת חשוך
ובמיוחד שמדובר בגן ילדים.
מפגעי בטיחות – שקעים רופפים, חוטי חשמל
וטלפון כמה שפחות לראות, מומלץ להביא אנשי
מקצוע שידאגו לכך, ויסתירו זאת באמצעים
המקובלים. מדובר פה בשמירה על חייהם של
הילדים.
חדרי הגן צריכים להיות ממוזגים ומאווררים.
חצר הגן:
חצר המשחקים.
עדיף שיהיו מתקני חצר ממותגים ובעלי תו תקן
כי הם משדרים: איכות, יוקרה, בטיחותי,
השקעה ללא פשרות בילדי הגן.
ארגז חול, עם חול נקי (עדיף עם כיסוי).
סככת ההצללה (במקרה שאין עצים בגן), ללא
קרעים, מתוחה בזוית הנכונה כדי שלא יצטבר
עליה לכלוך, שקשה להורידו, העלול לקרוע את
הסככה.
השביל שמהגן לחצר המשחקים, עדיף שיהיה
בעל כיסוי רך, כגון: דשא סינטטי, ריצוף מיוחד
וכו'.
הגדר - רצוי שהגדר שתהיה אטומה, המצב
האידיאלי שתהיה מורכבת בחציה התחתון
מבלוקים, (כי אז ניתן לבצע בה ציורי קיר
הפונים לילדי הגן ובמידת האפשר לעוברים
ושבים שיראו שיש כאן גן ילדים - אפקט פרסומי
טוב) וחלקה השני מכוסה, או בברזנט חזק
או בגדר חיה מסודרת וגזומה ללא ענפים
בולטים, או בכל דבר אחר.
חשיבותה של הגדר, היא מבחינות רבות:
הבטיחות של הילדים במהלך השהות בגן.
הביטחון האישי של הילדים – מפני אנשים
זרים, שלא יראו בדיוק את כמות הילדים יש
בחצר, מתי? ואיפה ?
פינת החי – (במידה ויש) שתהיה נקיה ומסודרת,
רצוי משולטת בשלט המעיד על כך שזו פינת החי,
אם יש מגוון חיות רצוי לשים שילוט לכל חיה וחיה
כולל ציור שלה.
עצי פרי – (במידה ויש) רצוי משולטים כל עץ עם
שמו המתאים בשלט, כולל ציור שלו בכל אחת
מארבעת עונות השנה.
בשיטות השיווק והפרסום של הגן (עליהן נרחיב
במאמר בנפרד).
במודעת הפרסום של הגן במקומון.
בשלט הפרסום הנמצא בכניסה לגן הפונה לעוברים
ושבים.
בפלייר שהוכן לחלוקה בתיבות הדואר.
בכרטיסי הביקור (במידה ויש).
בניירות המכתבים (במידה ויש).
באתר האינטרנט האישי של הגן (מומלץ ביותר
ונרחיב זאת במאמר נפרד).
"הגננת" ממליצה בחום:
עשי לך מנהג קבוע, אחת לכמה זמן, תבדקי שכל הדברים שלעיל הם בסדר, לדוג' ייתכן ששלט הפרסום של הגן הפונה לרחוב, מוסתר היום בגלל ענפי העץ שגדלו, הכיתוב של מספרי הטלפון נשרו וכו'. לכן, אנו ממליצים בחום, לעשות ביקורת אחת לחודש, חודשיים ולבדוק שהכל ניראה כמו שצריך.
את יודעת למה ? כי בשבילנו את הגננת. |
חוש השמיעה.
הקדמה:
בכל התורה כולה, אין פרשה אחת הנקראת על שמו של משה רבינו, ואילו יתרו שהיה גדול הכהנים שבמדין ובסופו של דבר היה חותן משה זכה שתקרא פרשה בתורה על שמו – פרשת יתרו.
חז"ל דנו רבות בשאלה, במה זכה יתרו שתקרא פרשה על שמו ? רש"י אומר – ... שמועה שמע ובא, קריאת ים סוף ומלחמת עמלק. יתרו הבין מתוך מה שהגיע לאוזניו, מהו כוחו ועוצמתו של עם ישראל, אילו ניסים קראו לו במדבר והחליט לשנות את כיוון חייו במא שמונים מעלות מכהן מדין לחותן משה, ולכן זכה שתקרא פרשה שלמה בתורה על שמו.
בגן הילדים ההורה מפעיל את חוש השמיעה במצבים הבאים:
ברחוב כהולך רגל – הוא שומע אם יש צעקות
בגן מהגורמים הנמצאים בו:
מצד הגננות או המטפלות על הילדים.
בין הגננות והמטפלות.
מצד השכנים כלפי הגננות או המטפלות.
ברחוב כהולך רגל – הוא שומע אם יש מוזיקה
של גן ילדים.
כל בוקר כקבלת פנים לילדי הגן. מומלץ מאוד
לקבל את הילד לגן אם מוזיקה שמחה, אחידה
שלא משתנה. היא יכולה להשתנות אך ורק
בהתאם לנושא הנלמד ועונות השנה.
כחלק מהפעילויות ומגוון החוגים שבגן: כגון חוג
ג'ימבורי, ריתמוסיקה, ימי הולדת וכו'.
ראוי לציין, שהמוזיקה משפיעה שיווקית ומקרינה
על כל הסביבה העסקית של הגן, כגון הדיירים
הסמוכים והולכי הרגל, שיש כאן גן ילדים פעיל
תוסס, מלא שמחת חיים, וכיף פשוט להיות בו.
ברור שאם היא תהיה רעשנית מידי, ולא הולמת
גן ילדים ההשפעה שלה תהיה שלילית ומהירה.
השכן עלול להיות איש השיווק הגרוע ביותר שיספר
להורה הפוטנציאלי, שלא כדאי לו....
מפה לאוזן - כשהורה ממליץ להורה אחר, זו היא
שיטת השיווק והפרסום הטובה ביותר של הגן.
גן שיודע לעשות זאת, בעצם:
יחסוך בעלויות הפרסום שלו, לטובת תקופת
ההרשמה.
יסגור בד"כ את ההרשמה לגן עוד לפני שהיא
התחילה למעשה.
יבין מהר מאוד שכולם שמעו על הגן הזה, וכמה
שהוא טוב. |
עלול להיות בדילמה קשה – לפתוח גן נוסף או
שלא ? וכו'.
יפנה את הוצאות הפרסום והשיווק של הגן
בעיקר לשיפור והרחבת השרותים הניתנים
כיום בגן.
יימתג את עצמו כגן מוביל: בשכונה, ובעיר.
ראוי לציין, במצב שלילי, שקרתה תקלה או בעיה
בגן, תעבוד שיטת השיווק והפרסום מפה לאוזן,
באופן יעיל והרבה יותר מהיר והפעם לרעת הגן.
מהר מאוד כולם יידעו על הגן הזה. הנזק שייגרם
לגן במקרה הזה עלול ברוב המקרים, להביא את
הגן למצב סגירה, תלוי כמובן בחומרת התקלה
הבעיה ומהירות הטיפול בה.
לבנות שם טוב זה לוקח הרבה זמן (כמה שנים
טובות) אך להרוס את זה אפשר בין רגע, כמאמר
חז"ל "טוב שם טוב, משמן טוב".
באסיפות ההורים - ההורה ישמע מה קורה בגן עם
ילדים אחרים ויקבל פידבק מההורים לגבי שביעות
רצונם מהגן, מהגננת, מהמטפלות, מהאוכל וכו'.
כתבה או ידיעה חדשותית בנושא כלשהוא בגן
ילדים , כגון: התעללות, מפגעי בטיחות, אסונות וכו'.
לאחר ידיעה זו, ההורה יהיה יותר רגיש וינסה
לבדוק שבגן שלא זה לא קרה וגם לא יקרה.
בגני הילדים העירוניים ובכיתות א' , בדרך כלל
ההורה ישמע ויבין שהגננת העירונית או המורה
בבית הספר מכירה את הגן שממנו הוא בא, ויודעת
שילד זה גדל בידיים טובות. פה בד"כ מה שההורה
ישמע, ישפיע חזק מאוד על שם הגן, למרות שאולי
הוא כהורה עם ילדו כבר לא רלבנטי לרישום בגן
פרטי, אבל אל תשכחו, י יתכן ששנה הבאה ב"ה
הוא יהיה שוב אבא לתינוק ואז לא בטוח שהוא
ירשום את בנו הקטן לאותו הגן, וכן לא ימליץ לחברו.
|
חוש הריח.
הקדמה:
חוש זה הוא חוש חזק מאוד, הוא יכול להכריע, להכניע ולבלבל את האדם ולגבור על שאר החושים באדם. כבר בספר בראשית (פרק כז) רבקה אימנו הבינה שהיא חייבת לעשות משהו, בכדי שיצחק יברך את בנה יעקב ולא עשו. היא מבקשת מבנה יעקב שיכין ציד לאביו, יביא לו אותו, ויגש אליו בכדי שיברכהו.
יעקב ניגש אל יצחק אביו ומדבר איתו, יצחק רוצה לוודא שאכן מדובר כאן בעשו ולא ביעקב כמו שנאמר "וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב גְּשָׁה נָּא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי הַאַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו אִם לֹא: וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו (בראשית כז – כא'-כב') למרות זאת עדיין יצחק לא בטוח שאכן מדובר כאן בעשו, לכן מבקש יצחק מיעקב שוב פעם שיתקרב אליו על מנת שיריח אותו, כמו שנאמר " וַיֹּאמֶר אֵלָיו יִצְחָק אָבִיו גְּשָׁה נָּא וּשְׁקָה לִּי בְּנִי: וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ יְהוָה : (בראשית כז' – כו'-כז') ורק אז יעקב משתכנע שאפשר לברך את בנו .
בגן הילדים ההורה מפעיל את חוש הריח במצבים הבאים:
בכניסתו לגן ממש בהתחלה בשער הכניסה
בד"כ, מניסיון של ביקור באופן אישי במאות גנים,
פחי הזבל הגדולים, נמצאים בכניסה לגן, בשער
ובסמוך לו.
קבלת הפנים הזו לא נעימה בכלל. גננות רבות,
אינם מודעות לכך, בעיקר אלא שהם גם בעלי הגן
בפועל משום שלמטפלת, או הגננת או הסייעת
יותר נוח שהפח יהיה כמה שיותר קרוב לכביש, כי
אין לה כוח להוציא ולגרור פח זבל מלא ביום
ההורקה שלו.
נכון הוא שיש להרחיק כמה שיותר את הפח
מקרבת הגן, אך למה דווקא בכניסה, ואם כבר
בכניסה, אז לפחות להכניס אותו למסתור ראוי
המונע את הריח ואת הצורך לראות פח זבל.
בתוך הגן.
עולה מכיוון המטבח, ריח הניחוח של האוכל בגן,
ריח טוב אומר את הכל.
בחוג בישול – נהוג ומומלץ לבצע חוג זה בד"כ
בימי שישי בזמן קבלת שבת, אז הילדים אופים
לחמניות לשבת, לוקחים הביתה, לסבתא לדודה
וכו' והריח עושה את שלו, תחשבו לכם מה קורה
שאתם חולפים בדרך, ומריחים את ריח הניחוח
של המאפייה השכונתית. אין צורך להרחיב במילים.
|
בשירותים – נכון שמדובר בגן ילדים, ובילדים
קטנים, עם כל מה שמשתמע מכך. חשוב שחדר
השירותים תמיד יהיה נקי ומאוורר בחלונות, בכדי
למזער הריח משם עד כמה שניתן לאפס.
היום השירותים מספרים לנו את הכל, ובבחינת
ה"מראה" של העסק או במקרה שלנו גן הילדים.
תחשבו אתם נכנסים לאולם או למסעדה הכי
מפוארים שיש, אבל ברגע שנכנסתם לשירותים,
אז הבנתם בדיוק, לחיוב או לשלילה לאן נכנסתם.
כמו שאומרים "והמשכילים יבינו".
ריח מוזר ולא מוגדר – כשהורה בא לגן, במפתיע
או בתאום מראש, מתוך הדברים והרשמים בגן הוא
קולט שמשהו לא בסדר, הילד לא חש בנוח (לא
שמח ללכת לגן בבוקר, ולא רץ ומחבק את הגננת
באהבה, בתקופה שלאחר תקופת קליטתו בגן).
העובדות, המטפלות, ובקיצור משהו לא מריח טוב
בד"כ ההורה יאיר ויסב את תשומת ליבה של הגננת
ובעלת הגן. במידה ולא זה בעיה ההורה שומר את
מה שמפריע לו בבטן, ומחכה לזמן הנכון (אסיפת
הורים, תשלום חודשי וכו') ואז הוא מתפרץ.
תופעה זו ניתן למזער בקלות על ידי שיתוף ההורים
בצורה פעילה בגן, לתת להם את התחושה שיש
אוזן קשבת להערות והארות. ולא לחכות לרגע
האחרון. כמובן חשוב לזכור ש"על טעם וריח אין מה
להתווכח" וחשוב להקשיב להורים ולגלות מה מציק
להם. |
חוש המישוש
הקדמה
כפי שראינו בהקדמה לחוש הריח, חוש זה משמעותי בכדי לבסס את ההחלטה של האדם שאכן אנו עושים את הדבר הנכון בבחירה שלנו. המחסום העיקרי שמונע מאנשים ככלל ואפילו מאנשים העוסקים בענף המחשבים בפרט לבצע רכישה של מזון דרך האינטרנט – הוא חוש המישוש. למרבית הישראלים קשה למכור עגבנייה ללא מישוש קודם, הם חייבים לגעת, להרגיש, לתפוס ולהיות בטוחים שזאת העגבנייה שהם מחפשים. הישראלי אוהב למשש: מכוניות, נעליים, בגדים, רהיטים וכו'.
בגן הילדים ההורה מפעיל את חוש המישוש בעיקר בגלל נושא הבטיחות:
חוש הטעם.
הקדמה:
חוש זה בד"כ משמש במגזר העסקי למקדם מכירות יוצא מן הכלל, כל סוף שבוע מוציאות חברות בענף המזון הון תועפות בפיתוח חוש זה – חוש הטעם. פינת הטעימות ברשתות השיווק הינה פינה משגשת עבור הלקוח הסופי שתוך כדי קניה הוא גם מנשנש משהו לאכול.
בסוף ספר משלי פרק ל"א כתוב המזמור שרובנו נוהגים לומר לפני הקידוש בליל שבת "אשת חיל". מזמור זה פותח בשאלה האם בכלל אפשר למצוא אשת חיל, כפי ששלמה המלך מתאר ?כגון: בעלה יכול לבטוח בה במאת האחוזים ובאמון מלא, כל הזמן היא גומלת טובה לבעלה, עוזרת בגידול הילדים בשוטף, עוזרת בפרנסת המשפחה כמקור הכנסה חשוב ביותר אם לא המרכזי מביניהם. הכתוב מציין שחלק מסודות ההצלחה שלה במסחר ופרנסת המשפחה הוא בגלל ש"חגרה בעוז מתניה ותאמץ זרועותיה: טעמה כי טוב סחרה לא יכבה בלילה נרה". מפרש הרלב"ג (פרשן במקרא) טעמה – הכירה כי סחרה הוא טוב מצד הפרי" כלומר היא ידעה: מה למכור ? למי למכור ? ולמה למכור דווקא לו ? והכל בטוב טעם.
גם האוכל של בני ישראל במדבר היה השליו, שירד מן השמיים ונקרא מן. תחשבו על זה ארבעים שנה, כל יום אתה מקבל את אותו האוכל מבחינה כמותית, וויזואלית, איך אפשר ? מה הסוד הטמון בכך הרי גם אתם לא הייתם מוכנים לשלם למלון כסף ולקבל כל יום במשך שבוע את אותו האוכל בדיוק ? והתשובה לכך "וטעמו כצפיחית בדבש" אומרים חז"ל שלכל אדם טעם המן היה שונה, בהתאם למה שרצה, אם רצה וחשב על סטיק עסיסי זה היה טעמו, חשב על גלידה זה היה טעמו וכן על זה הדרך. המן התאים את עצמו בדיוק לטעם שהאדם רצה.
במאמר מוסגר ניתן להבין כמה עונשו של הנחש היה קשה מנשוא: לא רק, שכל מה שהוא יאכל (בשר, דגים עופות, צמחים) יהיה לו טעם אחיד – בטעם חול, אלא במשך כל חייו כל מה שהוא יוכל יהיה בטעם חול.
בגן הילדים ההורה מפעיל את חוש הטעם במצבים הבאים:
בהתרשמות הכללית - הוא נכנס לגן, דרך שער
הכניסה, חצר המשחקים, מבנה הגן, המטבח,
חדרי המפגש, פינות הגן השונות, ובתת מודע
ובמודע רואה עם כל מה שקלט בחמשת חושיו
נעשה בטוב טעם.
האוכל, התפריט השבועי – מעניין אותו מאוד מה
מבשלים, בכל יום, מהי רמת הגיוון של האוכל בכל
יום החל מארוחת הבוקר, הצהריים וכו'. האם
האוכל הוא: מזין, כשר, ביתי או מחומם, קייטרינג וכו'. |
האם האוכל מוגש בכלים נקיים, קלים לשטיפה
וכו' .
ראוי לציין, גדולתה של הגננת היא לנצח על כל
המרכבים שציינו לעיל, שיהיו בטוב טעם, ועד כמה
שניתן להתאים את הגן לטעמם של ההורים והילדים,
כי לכל אחד יש טעם משלו.
|
© כל הזכויות שמורות לאתר "הגננת"
כי בשבילנו, את ... הגננת
|