בייבי שיאצו
 
שיאצו היא מילה יפנית שמורכבת מצירוף שתי מלים: "שי" שפירושה "אצבע" ו"אטשו" שפירושה "לחץ", ובמלים אחרות: "לחץ האצבעות". למעשה, השיאצו היא שיטת טיפול שבה המטפל מפעיל לחץ ממוקד סטטי, באמצעות אצבעותיו וכפות ידיו, על נקודות וקווים שונים בגוף המטופל. קווים אלה - ה"מרידיאנים" - הם קווי אנרגיה בלתי נראים שנושאים את אנרגיית החיים ואת כוח החיו?ת של האדם לכל חלקי גופו. זוהי מערכת מסועפת של קווים הפרושים לכל אורך ורוחב הגוף, ובדומה למערכת העצבים, גם כאן קיימים צמתים, מרכזי אנרגיה, שבהם מספר קווים נפגשים. על נקודות מפגש אלה מפעיל המטפל לחץ, והן נקראות "נקודות צובו" (או "נקודות אקו").

השיאצו, בדומה לטכניקות טיפול אחרות כמו אקופונקטורה ואקופרסורה, מתבסס על גישת הרפואה המזרחית, שלפיה בריאותו של האדם היא תוצאה של המזון שהוא אוכל ושל אורח החיים שלו. גישה זו דוגלת בתפיסה כי הטבע מתבטא באדם ומשפיע עליו. מחלה מבטאת חוסר איזון, דיסהרמוניה, בגוף האדם ולפיכך תמיד קיימת השאיפה להרמוניה בין האדם לטבע.

השיאצו מסייע בריפוי מחלות בכך שהוא עוזר לעורר ולהחיות את אנרגיית החיים של הגוף, ה"צ'י", השקולה ברפואה המערבית ל"הומיאוסטאזיס". זהו הכוח שדואג לאיזון בגוף ולתפקוד הרמוני של כל חלקיו, למשל: שמירה על טמפרטורת הגוף ואיזון רמת החומציות במערכות הגוף השונות.

הטיפול מתבצע באמצעות לחיצות על המרידיאנים ועל נקודות הצובו. ההנחה בבסיס הטיפול היא ששחרור חסימות האנרגיה בגוף וחידוש הזרימה התקינה שלה ישיבו את ההרמוניה בין הגוף לטבע ויסלקו את המחלה.

תרומת השיאצו
למגע השיאצו השפעות שונות: הוא מעורר את אנרגיית הצ'י (כוח החיים), משפר את מחזור הדם בגוף ומרגיע או מעורר, בהתאם לצורך, את מערכת העצבים. כאשר מטפלים במקביל במערכת העצבים ובמערכת השרירים ניתן להביא את המטופל לרגיעה פיזית ומנטלית תוך הפחתת חרדות והקלת לחצים. הטיפול מעורר במטופל מודעות גופנית גבוהה ומשפר את יציבותו המנטלית, הפיזיולוגית והרגשית.

לטיפול בילדים בשיטת השיאצו יתרונות מיוחדים: הוא מגמיש את הגוף והמפרקים, משחרר מכאבים ומקל עליהם, מלמד אותם לווסת את כוחם, מפתח את המערכת הסנסו-מוטורית, והחשוב ביותר - השיאצו מאפשר לילדים להגביר את המודעות לגופם ולהכירו.

עיסוי ילדים: ה
תוכנית המצולמת

טיפול שיאצו בילדים נעשה באמצעות טכניקות עיסוי המתאימות לגילאים הצעירים:


1. לישה: תנועות הלישה מזכירות לישת בצק או פלסטלינה ומתבצעות באמצעות כף היד כולה, כולל האצבעות, תוך לפיתת כמות רקמות גדולה כדי להימנע מתחושת הצביטה הלא נעימה.

2. גלגול: הנעה ונענוע של מסה גדולה בו זמנית באמצעות כף היד והאצבעות במטרה לשחרר ולהרפות רקמות רכות, כגון שרירים, רצועות וגידים.

3. טלטול: שתי הידיים שותפות בתנועות הטלטול, שהן קצביות ומהירות. מטרת הטלטול היא שחרור והרפיה. תנועות אלה מתמקדות בדרך כלל באיזור הישבן, הירכיים והגב.

4. טפיחה באצבעות כף היד: תנועות הקשה. אצבעות כף היד, מפושקות וכפופות מעט, מקישות וטופחות קלות ובמהירות על הגוף. הטפיחות מתבצעות לסירוגין, פעם ביד אחת ופעם בשנייה, על צדו האחורי של הגוף. תנועות אלה ממריצות ומעוררות את זרימת הדם.

5. טפיחה בכפות ידיים קעורות: תנועות דומות לאלה שתוארו בטכניקה מספר 4, אלא שהן מבוצעות כשכפות הידיים קעורות. התנועות מתבצעות לסירוגין ומטרתן להרפות ולשחרר את השרירים.

6. תנועות סטירה: בעיסוי זה תנועות כפות הידיים שטוחות, בדומה למתן סטירות, אך בניגוד לפעולה אגרסיבית זו יבוצעו התנועות בשיאצו ברכות ובעדינות. מטרתן של תנועות אלה להמריץ את זרימת הדם בנימים הקרובים לעור ולגרות את מערכת העצבים הפריפריאלית, כך שהתחושות בעור יגברו ויתעצמו.

7. תנועות קיצוץ: תנועות מהירות וקצביות המבוצעות לסירוגין תוך שימוש בדופן החיצונית של כף היד (קו חיצון-צדי שתחילתו בזרת וסופו בכרית כף היד) ומזכירות בצורתן מכות קראטה. התנועות מבוצעות בעדינות לאורך גופו של המטופל, ממריצות את זרימת הדם ומסבות למטופל תחושת ערות, מרץ וחמימות בנוסף לרגיעה ולהרפיית השרירים.

8. חפיפה: המטפל ממוקם מאחורי המטופל בעמידה או בישיבה (בהתאם לגובה המטופל) ומניע את אצבעותיו וכפות ידיו בתנועות מעגליות רכות בשיער ראשו של המטופל תוך הפעלת לחץ מתון על רקמת הקרקפת העדינה. עיסוי זה מסייע בשחרור לחצים ומתחים שממוקדים באיזור הראש, ולפיכך ניתן לבצעו לפני טיפול דמיון מודרך. (ראה תמונה מצד ימין).

סיכום
טכניקות העיסוי שהוצגו במאמר זה מתאימות לילדים ולמבוגרים כאחד. תרומתן למבוגרים ניכרת בעיקר במישור הפיזי והמנטלי לעומת ילדים, שבהם הן מסייעות בפיתוח המישור הקוגניטיבי (הכרת הגוף, המרחב, כיווניות וצדדיות, זוגי ואי זוגי ועוד), החברתי (אינטראקציה דרך מגע) והרגשי. כדי לבצע את הטיפול באופן יעיל ונכון יש לפעול בהנחיית איש מקצוע מוסמך בתחום. 
 
 


אפי הרנוי - M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית - התפתחותית.
מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה.
מנהל חברת "יופי-טופי", העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט.
 
נייד 0544348329 טלפקס 039642867
                           
 
 
 
 

דף הבית | הגננת סקול - הרציונאל | 10 סיבות - למה הגננת סקול | סגל המרצים צוות  ההדרכה | שיווק הגן בעידן האינטרנט | סל השירותים | ליווי אישי ושיווקי | חוויה מוסיקלית | מן התקשורת | השכרת כיתת לימוד | ליווי אישי | דף תודה | t | הקמה, ניהול ושיווק גן ילדים - באזור תל אביב | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים 11 | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים | קורס הכרת המחשב והאינטרנט | פדגוגיה לגיל הרך באזור תל-אביב | פדגוגיה לגיל הרך 3 | קורס העשרה מוסיקלית לגיל הרך | עקרונות הלמידה ותוכנית הלימודים | השפות השונות בגן הילדים | הכשרת גננות מובילות | מניהול למנהיגות-קורס להעצמת הגננת | קורס אימון להעצמה אישית - באזור תל אביב | קורס קואצינג - מפגשי היוועצות לגננות | קורסי קוצינג | הנחיית קבוצות | פיתוח מיומנויות הניהול | אומנות הפרזנטציה | פיתוח אישי וצמיחה מקצועית | תנועה לגיל הרך | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור חיפה | נפגשים עם קטנטנים - ליאורה שלזינגר | הערכות לקראת שנת הלימודים הבאה והחוק החדש | ייעוץ וליווי אישי | ייעוץ פדגוגי | ייעוץ משפטי | ייעוץ פיננסי | ייעוץ שיווקי עיסקי | הרצאות אורח לגן | אבחון ופענוח ציורי ילדים | מדריכים לתנועה לגיל הרך | ליווי התפתחותי לתינוקות עד גיל שנתיים | מדריכי ריקודים לגיל הרך | מנושא למעשה - איכות הסביבה | מנושא למעשה - הגישה המתכללת | בניית תוכנית עבודה בגן הילדים | ניצני אוריינות והתפתחות שפתית בגיל הרך | הורים וילדים | הורים וילדים מתקשרים בתנועה | מדריכי תנועה להורים ופעוטות | מפעילי נופש פעיל | פסיכולוגיה של הילד המשחק | תנועה לגיל הרך | היבטים עסקיים בהקמת עסק | יישומי המחשב בגן הילדים | המחשב ככלי ניהולי בגן הילדים | המחשב ככלי שיווקי בגן הילדים | עקרונות הלמידה בגיל הרך | התפתחות שפה | סדנאות | מפגשי העשרה - ד"ר צבי ברק | פורום אקדמי | מרכז המידע | מאמרים בתחום השיווק | מודל חמשת החושים - רביב זייפלד | שיווק מפה לאוזן | מאמרים: כללי | מפילים עליהם תיק | יעוץ או היוועצות | זה לא נעים לי | מאמרים בתחום תרבות וחיברות | הישרדות | טיסות ותינוקות | מאמרים ומחקרים אקדמאיים | מאמרים בתחום הפדגוגי | אביה עוזני | עיצוב סביבה חינוכית בגן הילדים | סדר ומענה במערכות חינוכיות | פעילויות קייטניות לקיץ | משחקים ולומדים בגן הילדים | כיצד לבחור גן ילדים | דרך המלך בתקשורת תומכת | על חינוך ילדים, סיפורים ואתגרים | כיצד להכין את ילדך למעבר לגן החדש | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | אסיפת הורים הראשונה בגן! למה לצפות- | מאמרים בתחום תנועה לגיל הרך | חשיבות פעילות הורים וילדים בתנועה | שילוב ריקודי הילדים במסגרת שיעורי התנועה | בשבח התנועה | גרייה והעשרה של המערכת הווסטיבולרית בגיל הרך | מאמרים בתחום פסיכולוגיה התפתחותית | בייבי שיאצו | בנות מנוגה, בנים ממאדים | אימא מה תתני לי היום | כתיבה בקלי קלות | התנגדויות | גן פועל, שמח ולומד | הידרותרפיה: כשהמים מרפאים את הכאב | משחקי אגוזים | משחק ביתי | נעים בחצר הגן - חלק א | נעים בחצר הגן - חלק ב | האם השתגעתי | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | הכל אודות תיבות פעילות | אוויר ואווירה בגן הילדים | פרידה, קליטה והסתגלות לגן בגיל הפעוט | פרידה והסתגלות | בין חינוך לאילוף | מאמרים בתחום התזונה לגיל הרך | פחמימות הדלק של הגוף | 5 כללים לתזונה נכונה והרגלי אכילה טובים | תזונה נכונה לך ולכל המשפחה | מזונות פלא | תזונה נכונה והרגלי אכילה טובים לכל המשפחה | צרכנות נכונה | צבעי מאכל- צבעי מחדל | תזונת ילדים- דפוסים והרגלים | טיפים- עודף משקל מתבגרים וילדים | יום הולדת חגיגה נחמדת | ספרות מקצועית | שאלות נפוצות | מן התקשורת | אתרים מומלצים | ספרים מומלצים | האקדמיה לגיל הרך | תוספות | תוספות 1 | מועדון לקוחות | חדשות | הנחיות לנרשמים | טפסים להורדה | מבחן לדוגמא | המלצות על הרצאות | המלצות על קורסים | בחירת מתנה לחג החנוכה | הכנה לראיון עבודה | ניוזלטר |           | צור קשר |