|
הורים שמטפלים בילדם הם סוכני החברות הראשונים של הילד, וככאלה הם דמויות המפתח החשובות ביותר עבורו.
הקשר בין ההורה לילד מהווה יסוד לקשר של הילד עם סביבתו בהמשך והתנהגות ההורים מהווה יסוד להתנהגות הילד. מכאן שהתפתחות בריאה ותקינה של הילד תלויה בקיומו של קשר הורה-ילד יציב, בטוח ובריא.
הורים שואפים להעניק לילד כל שרק אפשר, אולם בסיטואציות רבות בחיי היומיום הם רואים בילד גורם מפריע, למשל, בעת שיש מטלות בית לעשות (כביסה, ניקיון ועוד). באמצעות משחק ותנועה ניתן להפוך סיטואציות אלה לתורמות לקשר הורה-ילד בכמה אופנים: תרומה לדרך שבה ההורה חווה את הילד ותרומה לילד מבחינה תנועתית ומבחינת יכולתו לעזור בבית.
מאמר זה מביא כמה דוגמאות לדרך שבה ניתן להפוך את מטלות הבית לחוויה ואת שיתוף הפעולה למהנה עבור ההורים והילדים דרך משחק ותנועה עם גרביים.
שיווי משקל וקואורדינציה
מניחים את הגרב פרוסה על הרצפה:
א. עוברים מעל הגרב בהליכה לפנים ולאחור.
ב. עוברים מעל הגרב בקפיצה בשתי רגליים על כריות האצבעות לפנים ולאחור.
ג. עוברים מעל הגרב בדילוג לפנים ולאחור.
ד. עוברים מעל הגרב בדילוג מצד לצד.
ה. עוברים מעל הגרב בקפיצת "צפרדע".
ו. עוברים לאורך הגרב בקפיצות פישוק לפנים ולאחור.
פורסים כמה גרביים על הרצפה לאורך:
א. מנסים לצעוד על הגרביים לפנים ולאחור.
ב. מנסים לצעוד על הגרביים לפנים ולאחור עקב בצד אגודל.
ג. מנסים לצעוד על הגרביים הצדה בצעדי צימוד ושיכול חילוף.
אוחזים בגרב, ההורה בצד אחד והילד בצד השני:
א. יורדים לעמידה שפופה ועולים בחזרה יחד.
ב. יורדים לעמידה שפופה ועולים בחזרה לסירוגין.
ג. הילד שוכב על גבו וההורה עומד. הילד מנסה לקום משכיבה לישיבה ואף לעמידה, תוך הרמת גופו באמצעות שתי ידיו האוחזות בגרב ומושכות אותה.
מתיחות
1. אוחזים בשתי ידיים בגרב, כאשר כפות הרגליים בפישוק ברוחב האגן והברכיים כפופות קמעה. מותחים את שתי הזרועות עד למעלה, כאשר הן ישרות, ומורידים אותן ישרות לפנים לאט-לאט. רצוי לתרגל בעמידה, בהליכה ובריצה קלה.
2. אוחזים בשתי ידיים בגרב, כאשר כפות הרגליים בפישוק ברוחב האגן והברכיים כפופות קמעה. מותחים את שתי הזרועות עד למעלה, כאשר הן ישרות, וכאשר הן מתוחות כופפים את הגו לצד אחד וחוזרים למרכז ואז כופפים לצד השני ובחזרה למרכז.
3. אוחזים בשתי ידיים בגרב, כאשר הרגליים צמודות וישרות או בפישוק קל, והברכיים ישרות אך לא נעולות. מותחים את שתי הזרועות עד למעלה, כאשר הן ישרות, וכאשר הן מתוחות כופפים את הגו לפנים עד שנוגעים עם הגרב באצבעות כפות הרגליים וחוזרים לעמידה זקופה לאט.
עבודת ידיים
1. פורסים את הגרב לאורך על הרצפה. מנסים להשחיל את היד לתוך הגרב עד הסוף. אוחזים בגרב מבפנים עם היד שהושחלה ומבחוץ (בגומי) עם היד השנייה. תוך הוצאת היד הופכים את הגרב, וחוזר חלילה עם היד השנייה.
2. משחילים את היד לתוך הגרב עד הסוף ומתרגלים פתיחה וסגירה של כף היד והאצבעות בתוך הגרב כנגד התנגדות. אפשר להפוך את התרגיל הזה לתיאטרון בובות.
3. פורסים את הגרב לאורך על הרצפה ומגלגלים אותה מן הקצה הסגור אל הקצה הפתוח.
4. כמו תרגיל 3, אבל הפעם מכניסים את האצבעות לתוך הצד הפתוח של הגרב והופכים את הגרב לכדור.
משחק בכדור-גרב
1. מוסרים את הכדור-גרב בשתי ידיים או ביד אחת.
2. מוסרים את הכדור-גרב בצורות שונות, כגון מתחת לברך ומאחורי הגב.
3. בועטים בכדור-גרב עם הרגל.
4. יושבים בישיבת זווית ומוסרים את הכדור-גרב באמצעות כפות הרגליים.
5. קולעים את הכדור-גרב לתוך חישוק מהידיים של ההורה ולהפך. אפשר גם לקלוע לתוך פח או סל כביסה.
"לגנוב את הזנב"
שמים לכל אחד מבני הזוג (הורה וילד) בגומי של המכנס גרב, התלויה כ"זנב". כל אחד מנסה לגנוב לשני את הזנב. כשאחד מצליח עוצרים, מסדרים וממשיכים.
מקורות
1. ליפצין, א. (1997). הילד המשחק. הוצאת ספרים צ'ריקובר. תל אביב.
2. סולברג, ש. (תשנ"ז). פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. מגנס, ירושלים.
3. סולברג, ש. (1999). פסיכולוגיה להורים. הוצאה לאור "משכל". תל אביב.
4. סרוף, א. קופר, ר. דהארט, ג. (1996). התפתחות הילד, טבעה ומהלכה. הוצאה לאור האוניברסיטה הפתוחה. תל אביב.
אפי הרנוי - M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית - התפתחותית.
מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה.
מנהל חברת "יופי-טופי", העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט.
נייד 0544348329 טלפקס 039642867
|
|