|
החצר היא יחידה אינטגרלית של גן הילדים. הילדים פועלים, נעים, חוקרים ומתנסים בחצר תוך שימוש במשאבים שהיא מעמידה לרשותם - מתקנים, משחקים, סוגי חומרים שונים ועוד.
הפעילות בחצר הגן היא חלק חשוב מהפעילות היומית בגן ותורמת להתפתחות הילד מבחינות רבות. חוקרים שבחנו העדפות משחק של ילדים גילו כי המשחק בחוץ חביב עליהם מהמשחק בפנים. עוד התגלה במחקרים כי סביבה עשירה בגירויים תורמת להתפתחות הילד יותר מסביבה שבה גירויים מעטים, וכי פעילות בסביבת פנים עלולה לעצור את התפתחותם החברתית של חלק מהילדים. ילדים רבים מתפתחים טוב יותר מבחינה חברתית כאשר הם פועלים ומשחקים בחוץ עם חברים. הסיבה קשורה ככל הנראה לכך שהפעילות הגופנית בחוץ מגבירה את המוטיבציה לפעול, ושסביבה עשירה בגירויים תורמת להתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית של הילד.
אמנם הפעילות בחוץ אינה עונה על צרכי כל הילדים באופן דומה, אך אין עוררין על חשיבותה ועל הצורך לקיימה, לפחות באותה תדירות שבה מתקיימת הפעילות בתוך הגן. במשך כל השנה ובפרט בימי החורף, צוותים רבים בגני הילדים חוששים מפני פעילות נרחבת בחצר הגן. חששות אלה נובעים, כנראה, מאי-ודאות בכל הנוגע לדרכי השימוש היעילות ביותר בחצר הגן וכן מחשש מפגיעות. אלא שהילדים זקוקים לפעילות, ובמקום למנוע אותה מהם - מן הראוי היה לארגן אותה כך שהזמן ינוצל ביתר יעילות, למשל: עבודה בתחנות, עבודה על קבוצות שרירים וכו'.
הפעילות בחצר הגן מפעילה בעיקר קבוצות שרירים גדולות (מוטוריקה גסה). עם זאת, ישנן כמה פעילויות ממוקדות המפעילות קבוצות שרירים קטנות (מוטוריקה עדינה) שניתן, ואף רצוי, לשלב בפעילות בחצר. בפעילויות אלה אפשר כמובן לשלב גם את הגרייה החושית (צבעים, ריחות ועוד).
מאמר זה מביא כמה דוגמאות למתקנים שאפשר להתקין בחצר הגן כדי להפוך את הפעילות בה לחוויה.
1. מסלול צבאי
כל ילד הולך בתורו בתוך הצמיגים לאורך המסלול. ככל שמרבים בתרגול יש לנסות לעבור בין הצמיגים מהר יותר, בלי להיתקל ובלי לפספס.
2. עולים וקופצים
קוברים את הצמיגים בחול כשהם מסודרים בטור: צמיג אחד ניצב, כשחצי או שליש ממנו קבורים בחול, והשני שוכב, כשהוא מלא בחול לפחות עד למחציתו
(אין למלא את הצמיג כולו), וכך הלאה. כל ילד עולה בתורו על הצמיג הראשון, קופץ ממנו למרכז הצמיג השוכב שלפניו ושוב עולה על הצמיג הבא בתור, וחוזר חלילה עד סוף טור הצמיגים.
3. קורת שיווי משקל מצמיגים
מחברים את הצמיגים וקוברים אותם במצב אנכי באדמה עד לכיסוי כמחצית מגובהם. כל טור צמיגים מרוחק ממשנהו ב- 10-8 ס"מ. הילד עולה בתורו על קורת שיווי המשקל וצועד עליה מתחילתה עד סופה, כשהוא משתדל שלא לרדת ממנה. ניתן לבצע תוך הליכה על קורה אחת או על שתי הקורות.
4. קורת שיווי משקל זיג-זג מצמיגים
מחברים את הצמיגים זה לזה, כאשר כל בסיס צמיג מתחבר לדופן של רעהו, וקוברים אותם במצב אנכי באדמה עד לכיסוי כמחצית מגובהם. כל ילד עולה בתורו על קורת שיווי המשקל וצועד עליה מתחילתה עד סופה, תוך שהוא משתדל שלא לרדת ממנה.
5. קורת שיווי משקל (ארגז החול)
מקבעים בעזרת הפטיש והמסמרים את הגלילים הקשיחים לדופן ארגז החול, העשויה בדרך כלל עץ או פלסטיק. כל ילד עולה בתורו על קורת שיווי המשקל וצועד עליה מתחילתה ועד סופה, תוך שהוא משתדל שלא לרדת ממנה. ניתן לתרגל הליכה בהרמת ברכיים ומעבר מעל המכשולים. כמו כן ניתן לתרגל הליכה לפנים או לאחור, צעדי רדיפה, שיכול, צימוד, עקב בצד אגודל ועוד.
6. קליעת כדור לצמיג
מחברים את הצמיגים כאשר הם שוכבים זה על זה (אם הגדלים שונים רצוי שהגדול יהיה בתחתית והשאר יונחו מעליו בסדר יורד). קוברים את הצמיגים באדמה כשהם במצב אופקי עד לכיסוי כמחצית מגובהם. כל ילד מתייצב בתורו על קו שמסומן על הקרקע, וממנו מנסה לקלוע את הכדור לתוך הצמיגים. הוא מחזיר את הכדור לילד הבא בתור והולך לסוף הטור.
7. קליעה לצמיגים
מחברים 4-3 צמיגים יחדיו כאשר הם שוכבים על הרצפה ויוצרים מעוין. כל ילד בתורו מתייצב על הקו שסומן על הקרקע ומנסה לקלוע את האביזרים (כדורי טניס, שקיות שעועית וכו') לתוך הצמיגים. על הילד לבחור לאיזה מהצמיגים ינסה לקלוע, ולנסות לקלוע לאותו צמיג. הוא מחזיר את האביזרים לילד הבא בתור והולך לסוף הטור.
8. שק איגרוף
תולים שק איגרוף (ניתן להכינו ממכנס ג'ינס ממולא בדים או מכרית גדולה). כל זוג תלמידים מתאגרף על שק. יש להקפיד להכין את הילדים בעזרת כללי בטיחות וזהירות בהתאם לגילם, למשל: בגילאים הצעירים רצוי להתחיל לחבוט בכף יד פתוחה, ועם התקדמות התרגול להכות באגרוף סגור.
9. צנחנים
מחברים את הצמיגים זה לזה במדורג באמצעות הברגים וקוברים את הצמיגים בחול עד לכדי 2/3 מגובהו של הצמיג שאמור להיות הנמוך ביותר. כל ילד עולה בתורו על הצמיג הראשון, ממנו עובר לבא אחריו וכך עד לאחרון, שממנו הוא קופץ לחול כששתי רגליו צמודות. חשוב להקפיד שמשטח הנחיתה יהיה מלא חול רך.
10. פירמידה
מחברים את הצמיגים זה לזה בצורה מדורגת, עולה ויורדת, באמצעות הברגים, וקוברים את הצמיגים בחול עד לכדי 2/3 מגובה הצמיג שאמור להיות הנמוך ביותר. כל ילד צועד בתורו על הצמיגים מהראשון עד לאחרון, לפי גובהם. חשוב להקפיד שהמשטח סביב התחנה יהיה מלא חול רך.
11. מנהרה
מחברים את הצמיגים זה לזה באמצעות הברגים וקוברים את הצמיגים בחול עד למחצית מגובהם (אפשר קצת פחות). כל ילד נכנס בתורו בזחילה לתוך המנהרה ועובר דרכה עד ליציאה בצד השני, בזחילת גחון או בזחילה על שש.
12. מתגלשים וקופצים
כל ילד מטפס בתורו על סולם לעבר קצה המגלשה העליון, מתיישב וגולש למטה. בתחתית המגלשה טור חישוקים שדרכם הוא קופץ בחזרה לעבר הסולם.
לסיכום
המשחק בחצר הגן נתפס כיום כחלק חשוב מהחינוך בכלל ומהחינוך לתנועה בפרט, ואנשי המקצוע העובדים עם הגיל הרך מחפשים דרכים להעשרת הסביבה החיצונית של הגן. על חצר הגן להיות מותאמת ללמידה ולהוראה ככל סביבת למידה אחרת. בגיל הרך רצוי שהסביבה תהיה משולבת, משמע תיצור אפשרות לעבודה ולמשחק גם יחד, ולמעבר הילדים מן הפנים לחוץ ולהפך; זאת להבדיל מההפרדה המתקיימת כבר בביה"ס היסודי.
אפי הרנוי - M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית - התפתחותית.
מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה.
מנהל חברת "יופי-טופי", העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט.
נייד 0544348329 טלפקס 039642867
|
|