הפעילות בחצר הגן מהווה חלק חשוב בפעילות היומית בגן הילדים. היא תורמת להתפתחות הילד מבחינות רבות, פיזית, קוגניטיבית רגשית וחברתית .
מחקרים הראו כי ילדים מעדיפים על פי רוב לשחק בחוץ, בסביבה פתוחה על פני המשחק בתוך הגן וכי סביבה עתירת גירויים מסייעת להתפתחות הילד. עוד נמצא כי פעילות בסביבה פנימית עשויה לעצור את התפתחותם החברתית של חלק מהילדים וכי התפתחותם החברתית של אחוז ניכר מקרב הילדים טובה יותר, כאשר הם פועלים ומשחקים בחוץ עם חברים, לעובדה זו תורמת, כנראה, הפעילות הגופנית המסייעת בהגברת המוטיבציה של הילד לפעול.
סביבה בה נחשף הילד לגירויים רבים, תתרום להתפתחותו של הילד בעצם העובדה שבה יוכל הילד לשחק, לפעול, לחקור ולהתנסות תוך שהוא משתמש במשאבים העומדים לרשותו, כגון: מתקנים, משחקים, סוגי חומרים שונים ועוד.
הפעילות הגופנית בחוץ אינה מספקת מענה זהה לצרכי כל הילדים, אך תרומתה חשובה ויש לקיימה לפחות באותה תדירות בה מתקיימת הפעילות בתוך הגן, אלא שבימות השנה בכלל ובימות החורף בפרט, צוותים מקצועיים רבים הפועלים בגני הילדים חוששים לאפשר פעילות נרחבת בחצר הגן, כנראה בשל אי ודאות בכל הנוגע לדרכי השימוש היעילות ביותר בחצר הגן ובשל חשש מפגעים, אלא שהפעילות נחוצה לילדים ולכן במקום למנוע אותה מהילדים, רצוי לארגן אותה כך שניצולת הזמן תהיה יעילה ביותר.
פעילות גופנית בחצר הגן מפעילה קבוצות שרירים גדולות (מוטוריקה הגסה) וקטנות (מוטוריקה עדינה) כאחד ומשפרת את היכולות הסנסומוטוריות של הילדים כמו גם את מרכיבי הכושר הגופני השונים. בדומה לאימון בחדר כושר, רצוי שפעילות זו תהיה מאורגנת, מתוכננת ותופעל בשיטתיות על מנת להביא את הילדים לידי הפקה של היעילות המירבית ממנה. חשוב לשלב בפעילות הגופנית גם גרייה החושית (צבעים, ריחות ועוד), שכן זו תפתח את היכולות של הילדים מכל הבחינות שהוזכרו לעיל. מאמר זה מביא דוגמאות לאפשרויות להפעלת ילדים בחצר הגן, אשר עשויות להפוך את האירוע לחוויה.
רשימת תרגילים:
1. לקפוץ ולגעת במטרה
כל ילד בתורו מנסה לקפוץ ולגעת בכל אחת מהמטרות לפי הסדר
2. גשר אינדיאני
כל ילד בתורו עולה על החבל המתוח ומתקדם עליו לעבר הצד השני. ניתן לתרגל מספר צורות התקדמות, למשל: יד רודפת יד, כאשר הילד מתקדם הצידה, יד רודפת יד לפנים (טרזן), בעזרת הידיים והרגליים, כאשר הילד תלוי הפוך על החבל (זיקית) והראש מוביל לכיוון ההתקדמות, כאשר הילד תלוי הפוך על החבל והרגליים מובילות לכיוון ההתקדמות ועוד.
3. סולמת אופקית
כל ילד בתורו עולה על מדרגה בקצה אחד של הסולם, אוחז בסולם ומתחיל להתקדם בין השלבים תוך העברת הידיים משלב לשלב.
4. סולמת אנכית
כל ילד בתורו יטפס מצדו האחד של הסולם וכאשר יגיע לפסגת הסולם יעביר את רגליו אחת אחת לצדו השני של הסולם וירד בסולם שלב אחר שלב.
5. טיפוס על חבל או עמוד
כל ילד בתורו ניסה לטפס על החבל או העמוד עד לנקודה קבועה מראש, ייגע בה וירד אט אט. חשוב לא לבחור בנקודה שיקשה על הילדים להגיע כבר בשלבי התרגול הראשונים על מנת שלא לגרום לדמורליזציה.
6. קליעת טבעת (חישוק קטן) למטרה
כל ילד בתורו ניגש לחבל הסימון ומקבל 3 טבעות אותן ינסה מעמדה זו להשחיל על אחת המטרות.
7. כפיפות בטן
הילדים ישכבו על גבם, כאשר רגליהם בקרוס וכפות הרגליים מצויות תחת המוט (במתקן קבוע) או במרווח הנותר בין הצמיג לקרקע. בפרק הזמן שיקבע לפעילות ינסו הילדים לבצע כמה שיותר כפיפות בטן. ניתן לבצע את הפעילות גם בתוך הגן, כאשר רגלי הילדים מצויות תחת ספסל (או מתקן אחר שיסייע באחיזת הרגליים).
8. קורה צרה מתנדנדת
כל ילד בתורו עולה על הקורה וחוצה אותה לצד השני:
א. צעידה לפנים, לאחור ולצדדים בתמיכת ידיים.
ב. צעידה לפנים, לאחור ולצדדים ללא תמיכת ידיים.
ג. צעידה על הקורה בצורות התקדמות שונות, למשל: הליכה שפופה, קפיצות ב2- רגליים (בתמיכת ידיים) ועוד.
9. מעבר גשר רחב
כל ילד בתורו עולה על הגשר וחוצה אותו לצד השני:
א. צעידה לפנים, לאחור ולצדדים בתמיכת ידיים.
ב. צעידה לפנים, לאחור ולצדדים ללא תמיכת ידיים.
ג. צעידה על הקורה בצורות התקדמות שונות, למשל: הליכה שפופה, קפיצות
ב-2 רגליים (בתמיכת ידיים) ועוד.
10. כדורת (באולינג)
כל ילד בתורו יקבל כדור ובאמצעותו ינסה להפיל כמה שיותר חיילי באולינג.
11. קפיצה בשקי דילוג
כל ילד מקבל שק דילוג, נכנס לתוכו ומנסה תוך קפיצות ב2- רגליים לנוע במסלול שנקבע.
12. מקבילים
כל ילד בתורו עולה על המקבילים ומנסה להישאר בזרועות ישרות וברגליים באוויר, כמה שיותר זמן באוויר. במידה והילד יכול לבצע כפיפת מרפקים ולעלות לזרועות ישרות בחזרה, ניתן לתרגל זאת גם כן.
לסיכום
דרכים להעשרת סביבת הגן החיצונית, זוהי סוגיה המעסיקה גננות, מורים ומדריכים לתנועה בגיל הרך ולג'ימבורי, שכן המשחק בחצר הגן נתפש כיום כיחידה חינוכית לכל דבר וכך גם החינוך לתנועה. חצר הגן צריכה להיות מותאמת ללמידה ולהוראה, בהתאם לגיל הילדים, לכמותם וליכולותיהם כמובן, ובגיל הרך רצוי שסביבה זו תשלב תכני עבודה ומשחק וכן מעבר מן הפנים לחוץ ולהפך מבלי שתתקיים ההפרדה המתקיימת כבר בביה"ס היסודי.
אפי הרנוי - M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית - התפתחותית.
מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה.
מנהל חברת "יופי-טופי", העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט.
נייד 0544348329 טלפקס 039642867