שם הקורס הכולל: ה"שפות" השונות בגן הילדים
היקף הקורס הכולל: 20 מפגשים (80 שעות אקדמיות)
המרצים: צוות המרצים של הגננת סקול.
רציונאל:
הקורס השלישי של הגננת סקול יעסוק באופנים השונים ובדרכים הייחודיות בהם ניתן לפתח חשיבה ולמידה בגן הילדים. הווארד גארדנר טבע את המושג "אינטליגנציות מרובות". הוא טען כי אין אינטליגנציה מסוג אחד. הוא מנה שבעה סוגי אינטליגנציה כמו: אינטליגנציה מרחבית, בין אישית, שפתית תוך- אישית פיסית ועוד. לכל אדם פרופיל של אינטליגנציות. מתוך התיאוריה הזו אנו מבינים כי יש לפעול בדרכים מגוונות המתאימות לאינטליגנציות שונות של ילדים שונים. קורס זה יבקש להציג דרכים אלה.
המפגשים הראשונים יעסקו בהתפתחות החשיבה והלמידה בגיל הצעיר. נבין את העקרונות ונבחן אותם לאור הפעולות שלנו בגן. המפגשים יעסקו במושגים: התנסות, זיכרון, תיווך ועוד.
המפגשים הבאים יעסקו ב"שפות" השונות המאפשרות דרכי מבע שונים לאינטליגנציות המגוונות של הילדים בגן.
נכיר את התפתחות השפה בגן ונבחן את המושג אוריינות והקשר שלו לגן הילדים. במסגרת מפגשים אלה נבדוק כיצד אנשי חינוך בונים נקודות זינוק שפתית אפקטיביות ויעילות.
במפגשים הבאים נחשף לשפות נוספות של ילדי הגן. נבין את משמעותן של המוסיקה בגן הילדים, האמנות, התנועה, הדרמה והתיאטרון. נכיר את החומרים שבהם משתמשת כל שפה, וכיצד היא מותאמת לצרכים התפתחותיים. נבחן כיצד אנו יכולים לבנות את הפעילויות בתחומים אלה בעזרת הפעלה מבחוץ או בהכשרת כוחות פנימיים.
בנוסף נכיר את שפת המתמטיקה בגן, חשיבותה וכיצד אנו מסייעים להתפתחותה אצל ילדים צעירים מאוד. המתמטיקה כוללת מושגי יסוד בהכרות עם העולם ובייחוס תכונות למציאות הסובבת את הילד. נבחן מהם מושגי יסוד אלה וכיצד ניתן ללמד אותם דרך התנסות ומשחק.
המפגשים הינם חווייתיים, מערבים אתכם הלומדים באופן פעיל בשיעור, ומשלבים בין ידע בנושאים לבין תרגול, המחשות ומשימות שיובילו אתכם להעצים את יכולתכם כמנהלי גנים וכגננות.
התהליכים שבהם תדעו להשתמש בהם אחרי קורס זה:
הבניית הפעילויות בגן על פי האינטליגנציות המרובות
מיומנויות דיאלוג ותיווך
הבניית תהליכי חשיבה של מיומנויות יסוד
תהליכי העצמה של שפות בגן
|