בחודשים יולי ואוגוסט- עד חופשת אוגוסט נהוג במקומות רבים לפעול במתכונת של קייטנה.
מתכונת זו מתאימה גם לגילאים הצעירים יותר ועונה על צרכים של הילדים, של אנשי הצוות ושל הגן. סיום חגיגי המוגדרת בנקודת זמן, מאפשר לילדים להתמודד רגשית עם תהליכי סיום ופרידה. כאשר מתבצעים תהליכי פרידה נכונים קל יותר לפתוח בהצלחה את השנה. בתקופה זו אנשי צוות נפרדים ומתחלפים, משפחות משנות מקום מגורים, נוספים ילדים חדשים לגן
שינויים ומעברים אלה מבקשים לעצמם זמן והתייחסות מיוחדת בתכנון תקופת הקיץ.
לצוות, הקייטנה עונה על הצורך בשינוי שגרת היום העמוסה וברענון הכוחות דרך פעילויות קלות ומהנות המעוררות ומטעינות מחדש אנרגיות שנשחקו במהלך השנה.
עבור הילדים תקופת הקייטנה בקיץ הינה תקופה נפלאה להעשרה והרחבה של מיומנויות וכלים בדרכים לא שגרתיות, בדגש על חוויות מהנות.
לארגון, סיום התוכנית השנתית מאפשר לסכם ולהעריך את הפעילות שנעשתה כמו גם לתכנן בזמן וללא לחץ את שנת העבודה הבאה.
אין פרוש פעילות קייטנית – חוסר ארגון וסדר . יש לתכנן את הפעילות כך שהגן ימשיך לפעול כסדרו. ניתן לבנות סדר יום אחר לתקופה זו המאפשר לילדים למצות את תהליכי החוויה. לקראת הקייטנה צריך שוב לבדוק האם כל מה שתוכנן הוא בטיחותי ולהזכיר לצוות העובד בקייטנה את חוקי הבטיחות. כמו כן ניתן לגוון את תפריט האוכל בתקופה זו כך שיתאים לתוכן הקייטנה. גנים בהם אין טלויזיה במהלך השנה, זוהי תקופה טובה לשנות קצת את השגרה ולהשתמש בוידאו כדי להקרין לילדים סרטי טבע וכדומה.
מטרות ההפעלה בקייטנה:
-
הרחבת יכולת הביטוי האישי.
-
הרחבת יכולת הביטוי הקבוצתי.
-
חשיפה לעולמות אחרים מהנים.
-
הרחבת הרפרטואר של הפעילות בשעות הפנאי.
דרכי הפעולה בתקופת הקייטנה:
משחק, משחק ועוד פעם משחק...
הבעה אישית בתיאטרון, מוסיקה ותנועה.
הבעה קבוצתית בתיאטרון, מוסיקה ותנועה.
יצירה אישית במגוון חומרים.
פעילות גופנית מגוונת.
רעיונות לפעילות קייטנית
זכרו - כי יש להתאים את הפעילות הקייטנית לגיל הילדים. הרעיונות הכלליים מוצעים לילדים עד גיל 6 אולם צריך להתאים את הפעילויות ולכל שנתון יש לערוך התאמה. בנוסף, צריך לזכור כי ילדים נהנים מחזרה על פעילות חווייתית ולכן לא צריך להסס מלחזור על מתכונת של שבוע במשך שבוע נוסף או להקדיש לכל נושא מספר ימים. ישנם מספר לא מבוטל של רעיונות שמתאים ליותר מנושא קייטנה אחד.
1. קייטנת בתים:
שבוע הבית שלי
שבוע אוהלים
שבוע שכונתי (מכולת, קופת חולים...)
2. קייטנת משחקים:
יום לגו, יום בובות, משחקי מעגל, משחקי קופסא, משחקי תנועה, אביזרים
(בלונים, חישוקים, נוצות, כדורים)
3. קייטנת צבעים:
ימי צבעים בודדים, יום בלבן ושחור, צבעי יסוד, יום גוונים ערבובים.
4. קייטנת חקר בחומרים:
אדמה, חול, מים, חצץ ואבנים, בצק, חמר,נייר, טקסטיל, פלסטיק, דבקים, סבון,
גבס, אויר.
5. קייטנת אמנות:
שבוע אמנות מחפצים: קשיות,אטבים,גפרורים,מקרוני, כדים, כובעים, בלונים,
שקיות נייר וניילון, כלים חד פעמיים, כפפות ניילון וסיליקון.
שבוע אמנות מחומרים שונים: אדמה, גבס, חצץ, חול, בצק.
שבוע אמנות מהטבע: אדמה, חול,זרדים,עלים, פרות טריים ופרות יבשים.
6. קייטנת חיות:
שבוע חיות בית
שבוע חיות בר
שבוע ציפורים
שבוע זוחלים
שבוע דגים.
7. קייטנת טיולים:
טיולים דמיוניים, טיולים בשדה, טיולים בשכונה.
8. קייטנת ימים מיוחדים:
קרנבל ברזיל, יום אפריקה,יום פיג'מות, מים, תיאטרון, להיות בריא, יום
תחבורה, יום אקולוגי,יום קופים, יום עפיפונים, יום עגול ומרובע, יום שוקולד,
יום קופים, יום קרקס, יום קסמים.
עקרונות לעבודה במסגרת הקייטנה.
1. הצגת הרעיון או החומר המלווה את היום + הסבר מקדים מה יכלול סדר היום.
2. כמעט לכל נושא ניתן להתאים:
פעילות הסבר.
פעילות חקר
פעילות אוריינית- ספור
פעילות מוסיקלית
פעילות תנועתית
פעילות הבעתית.
פעילות משחק
מטרת ההסבר הינו לחבר את הילדים לנושא ולברר שהמושגים הבסיסיים ביותר מובנים לילדים. כמו כן הידיעה במה הילדים הולכים לעסוק באותו היום מרגיעה ומשרה בטחון. צריך לזכור כי המטרות כאן אינן ללמד באופן ישיר על מבנה , תפקידים, סוגים וחפצים בהקשר של בתים. זהו נושא שנתי מצוין אך אינו מתאים לפעילות קייטנית בה הדגש הוא על חוויה והנאה.
לדוגמה: נושא הקייטנה שבחרתי הוא "בתים- שבוע הבית שלי". (גיל 2-3)
1. פעילות הסבר -הילדים יושבים למפגש בוקר קצר. על הרצפה מונחים ריבועים מקרטון (בגדלים ובצבעים שונים) ועליהם כתוב: הבית של (שם כל ילד) הגננת מספרת על עצמה שהיא גרה בבית והיא מתגעגעת הבית ולכן היא הכינה לעצמה ולילדים בתים קטנים. והיא מתיישבת על אחד מריבועי קרטון ואז שואלת תוך פנייה לכל ילד – היכן את – אתה גר. היא מזמינה ומלווה כל ילד לשבת בבית שלו (על הקרטון). לאחר שהילדים יושבים היא מדברת איתם על השוני בין הגדלים של הקרטונים (כי כל בית שונה). לבסוף היא שואלת את הילדים האם הם אוהבים את הבית שלהם.
2. פעילות חקר - הילדים מוזמנים בקבוצות קטנות לחקור בית קטן מקרטון שבו יש חפצים שונים. הפעילות פתוחה והגננת זורמת עם השיח שנוצר בקבוצה. פעילות נוספת פתוחה המתאימה להמשך נושא הבתים היא חקר הבית שהוא הגן. הילדים מוזמנים לדעת בקירות, ברצפה ולהגיע לכל פינות הגן.
3. פעילות אוריינית - הקראת ספור, והמחשתו במידת הצורך על ידי בובות אצבע, בובות מנייר על מקלות ארטיקים או בכל צורה אחרת. ניתן להכין מצגת קטנה של בתים שונים ופשוט לספר עליהם סיפורים דמיוניים של מה שמתרחש בבתים.
4. פעילות מוסיקלית ותנועתית - שירים הנוגעים בנושא הבית שלי.
5. |
|
פעילות הבעתית |
|
א. |
הפיכת החלל לבית קטן עם מחיצות מקרטון, קישוט הקירות והקצאת תפקידיםלכל מרחב. (קרטונים גדולים חשובים מאוד להרבה פעילויות הבעתיות.
ניתן לנסות להשיג בחברה המייצרת קרטונים כאלה ואולי יש פגומים או בחברות שמוכרות מקררים ודברי חשמל גדולים. פעילות זו הינה "לב" הפעילות החווייתית. הילדים עסוקים בה במהלך כל השבוע. ההבעה במשחק ויצירה דרךהפעילות הולכת ומשתכללת במהלך הימים |
|
ב. |
הכנת בתים מביסקוויטים |
|
ג. |
בנייה בלגו ובקוביות |
|
ד. |
הכנת בתים מגפרורים, ממקלות ארטיקים ועוד |
|
ה. |
הכנת שלט לחדר. (על פי בחירת הילד) |
|
ו. |
צביעה משותפת של בית גדול על ידי קבוצת ילדים.(לא חשוב למלא חללים, ניתן לעבוד במהלך כל השבוע יחד. חשוב שיתוף הפעולה, השיח של הילדים והדימיון) |
|
ז. |
כל פעילויות הצביעה, הדבקה, פיסול וכדומה הקשורות לנושא. |
5. |
|
פעילות משחק |
|
א. |
ההורים מתבקשים להביא צילום ברור של הבית. מדביקים על בריסטולים והילדים צריכים לזהות - כל אחד את הבית שלו. |
|
ב. |
הילדים ממיינים בקופסאות חפצים ששייכים לחדרים שונים. בהתחלה רק לשני חדרים (כמו חדר אמבטיה ומטבח. אחר-כך ניתן להוסיף את חדר הילדים או חדר שינה.) |
|
ג. |
הילדים מוזמנים לדמיין את עצמם כחפצים שונים כמו מיטה ושולחן, להציג את התנוחה של החפץ. אפשר להזמין ילד להיות "שולחן". ילד נוסף יניח עליו מפה קטנה, ילד אחר ישים כוס וכדומה. זהו משחק הומוריסטי שהילדים נהנים ממנו מאוד.
|
עוזני אביה , מדריכה ומאמנת מערכות חינוך
פלפון: 0508110000
|
|