הורים עסוקים לא מעט בחיפוש אחר גן הילדים אשר יספק את רוב צרכיו של ילדהם.כתבה זו הינה הצצה אל מפגש ראשוני חשוב,והוא אסיפת ההורים הראשונה.במפגש זה מועברים מסרים ועמדות של הגננת בדבר מושגים כמו שותפות ודיאלוג לקידום קשרי אמון והדדיות בין שני הצדדים(הורים וגננת),תפיסותיה הפדגוגיות-חינוכיות ולבסוף, מדיניות הגן הקשורה לנוהלי עבודה.
1.מפגש היכרות ראשוני-הורים גננת וילדי הגן.
מפגש זה הינו מהלך אשר גננות יוזמות על מנת להקל את ההשתלבות וההסתגלות בימים הראשונים בגן. מפגש זה מתקיים בד"כ בין שבוע לשבועים לפני תחילת הלימודים. שנן גננות שמזמינות הורה-ילד בנפרד,וכאלה שמזמינות קבוצה של ילדים בליווי הוריהם בפרקי זמן שונים במהלך אחר הצהרים.במפגש זה, הגננת מקריאה סיפור/שיר /הפעלה עם בובה, עורכת סיור בגן הילדים, ונותנת להורים למלא שאלון של פרטים אישיים.
2.יום האסיפה-
מטרות המפגש הם:היכרות ראשונית עם צוות הגן וכלל ההורים, הובלת תהליך מובנה של תאום ציפיות כשתשתית לשותפות בין שני הצדדים.הצגת המסגרת החינוכית-ה"אני מאמין" ,בחירת ועד הגן /מועצת הגן ומסירת פרטים הקשורים לסדר היום ונהלי הגן.
1. הצגת ה"אני המקצועי" של הגננת.
בחלק זה הגננת מציגה את משנתה המקצועית הנשענת על פילוסופיה חינוכית המיוחסת למאפייני הילד בגיל הרך ודרכי ההוראה המספקים לו את התנאים האופטמיליים להתפתחותו הכולית.
2. תהליך תיאום ציפיות –
תהליך חשוב כדי למנוע תסכולים וחסמי תקשורת בין שני הצדדים במהלך השנה, הגננת אמורה לשאול שאלות מנחות כמו:מה ציפיות ההורים מהגננת, מצוות הגן,מה ציפיות הילד, מה ייחשב בעינהם כהצלחה?
3. הצגת סדר היום בגן -
מושתת על תפיסה חינוכית של הגננת בדבר הפעילות התיווכחית שלה במהלך היום ובמרכזי הגן. בתחילת הבוקר, הילדים עסוקים במשחקי שולחן או הרכבה, ישנם גנים, שהילדים יחלו לשחק במרכזי/ פינות הגן. המפגש הראשוני ילווה במשחק, המחשת סיפור בליווי בובה או תמונות או הקשבה לסיפורו של אחד הילדים. לאחר מכן, יש גנים אשר יצאו לטיול בסביבה הקרובה. לאחר המפגש,פעילות חופשית - מרכזי הגן, כמו המשפחה, מזמינים את הילדים למשחק סוציודרמטי,פינת הקוביות להרכבה ובנייה, סדנת החומרים מציעה סוגי נייר, צבעים,דבקים, מספרים, מיני אביזרים, גרוטאות ועוד לצורך פעילות של הבעה ויצירה. כמו כן, שולחן הגואש, החימר, המים (בימי הקיץ) לרשותם של הילדים. הזנה - יש גנים שנמצא בהם את שיטת "המזנון" - כל ילד בזמנו החופשי ניגש ואוכל עם קבוצת ילדים בשולחן שיועד לכך, בתום הארוחה יסמן שאכל. יש שאוכלים ביחד כקבוצה לאחר הפעילות החופשית.חצר הגן - זהו המקום שנותן מענה נוסף לצורכי הלומד. החצר צריכה להיות עשירה
בחומרים ובגרוטאות המאפשרות התנסות רב-תחומית בניגוד לפעילויות בתוך הגן המוגדרות בזמן, במקום ובציוד.בגנים לפעוטות יגישו ארוחת צהרים, מנוחה, התארגנות וקימה. הגנים עם קבוצות הגיל הגבוהות יותר, יערכו מפגש סיום ופיזור לבתים.
4. בחירת הנהגת הורים:
מנגנון לטובת הקשר הרציף השנתי שתפקידו להעביר מידע לגבי תשלומים, לגבות כספים- לאירועים, טיולים וכל מה שנדרש, לקשר בין הגננת לשאר הורי הגן - הודעה בנוגע לפעילות/ טיול וכד'.
5. מידעון:
בסיום האסיפה, יש גננות המוסרות להורים דפים כתובים הנוגעים למדיניות הגן: מחלות, תרופות וחיסורים,לבוש הולם והיגיינה אישית,חופשות,תוכניות העשרה,נהלי תקשורת עם צוות הגן, אירועים שונים,סדר יום, תזונה.
מאת: ד"ר ורד תמיר, מתמחה בייעוץ חינוכי והתפתחותי לגיל הרך. מלווה ונותנת ייעוץ וטיפול זוגי |
|