אספת ההורים הראשונה של גלית הגננת תוכננה בקפידה. חשוב היה לה שהכל יאמר ויעשה נכון ושתצליח להעביר להורים עד כמה היא אוהבת את הילדים ואת המקצוע שבחרה לעצמה. כאשר הסתיים המפגש לאחר כשעתיים, גלית שתפה את הסייעות שלה בתחושות הבאות: "הם כל הזמן הפריעו לי, הם לא היו מוכנים לתרום כלום מעצמם. הם חושבים שאם הם משלמים הכל מותר. איזה מן הורים יש היום?". ענת, אמא של עידו בן השלוש, אמרה לעצמה בתום אותה האספה: "זו הגננת הכי טובה בעיר? בשביל מה אני משלמת? למה היא לא יודעת לבקש ורק דורשת וחושבת שמגיע לה. אף פעם אני לא ממש יודעת מה קורה פה וכשאני מבקשת הסבר ישר היא נעלבת. בשביל מה בכלל באתי?".
מוכר, נכון? פעמים רבות מסתבר כי כל צד מטפח ציפיות לקשר שאינן מתואמות עם הצד השני. הורים וגננות רוצים להביא לידי ביטוי את הרצונות שלהם וכאשר יש תחושה שציפיות אינן מתממשות נוצר תסכול וכעס. אם כן, נשאלת השאלה כיצד הגננת או מנהלי הגן יוצרים קשר ותקשורת עם ההורים על מנת לקדם את האקלים החיובי בגן, את צרכי הילדים ואת שביעות הרצון של כל באי הגן. שלוש מילות המפתח: עיצוב, טיפוח ופיתוח עוזרות לנו לגבש מודל עבודה חינוכי ותקשורתי אפקטיבי ויעיל.
במילה עיצוב, אני מתכוונת לעיצוב הסביבה השיתופית. בהקשר זה יש לקבוע את הנהלים הנוגעים להתנהגות בין השותפים לקשר. קביעת הנהלים מאפשרת תשתית ידועה מראש ומוסכמת ליצירת התקשרות. הנהלים יכללו את התחומים הבאים:
א. אופנויות הקשר האפשריות, זמנים ומועדים: מהם הדרכים ליצור קשר בין ההורים למנהלי הגן והגננת. האם ניתן להתקשר גם לטלפון פרטי של הגננת או הצוות החינוכי. האם הקשר חייב לעבור דרך מנהלי הגן או שהוא מתנהל ישירות עם הצוות שמטפל בילד, מתי ניתן להתקשר לגן, האם ניתן להתקשר בשעות הערב ועוד.
ב. יצירת קשר במצבי לחץ/ חרום/ משבר: מהם הנושאים שבהם יש חובה ליצור קשר עם ההורים או עם הגן, לדווח ולעדכן את כל הנוגעים בדבר
ג. הגעה למפגשים: האם יש לדווח מראש אם לא מגיעים או אם מאחרים.
ד. ברור קונפליקטים: מתי ובאיזה אופן יתנהלו שיחות ברור לגבי אי הסכמות או כעסים הנוגעים לתפקוד הגן.
ה. תיעוד שיחות: יש לקבוע את אופן תעוד השיחות בין הורים לגן. שיחות שבהן עלתה אי הסכמה יש לתעד או לסכם ולשלוח להורים.
לאחר שהצבנו את התשתית התקשורתית נטפח את הסביבה השיתופית על ידי ניהול שגרת הקשר על מנת ליצור מעורבות ותחושת שייכות בין ההורה והגן. הידיעה על מה שמתרחש בגן, הן ברמה הארגונית והן ברמת הילד מסייעת להורים להרגיש שהם שולחים את הילד שלהם למקום בטוח שהם מסכימים עם תפיסותיו ודרכי התנהלותו. באותו האופן, הידיעה כי לפעילות החינוכית בגן יש המשך ורצף חינוכי וטיפולי בבית נותנת לאנשי הצוות הרגשה כי ההורים מעריכים את ההשקעה שלהם בילד.
תהליך זה מתחזק על ידי הפעולות הבאות:
א. התייחסות בין ההורים לאנשי הצוות בכניסה וביציאה של הילד. קבלת הילד והפרידה ממנו כוללת גם קבלה ותקשורת אמפטית בין הצוות להורים.
ב. תיאום וידוע יעשו בין הצוות להורים בעזרת לוח מרכזי בגן ובעזרת אמצעים טכנולוגיים קיימים. הידוע חשוב מאוד לשני הצדדים לטובתו של הילד. ההורים חייבים להרגיש כי מידע הנוגע לילדם מועבר אליהם באופן ישיר וללא חשש. אנשי הצוות חייבים להרגיש כי מידע הנוגע לילד מועבר אליהם על מנת שיוכלו להיערך בצורה מיטבית לטיפול בילד.
ג. התייחסות לשקיפות- השקיפות בגן הפכה להיות נושא מרכזי בתקשורת בין הורים לגן. הורים רבים מבקשים כי תותקן בגן מערכת מצלמות במעגל סגור וכי הם יוכלו לצפות בכל שעה במתרחש בגן. לדעתי שימוש כזה אינו נכון לא לגן ולא להורים. מערכת זו הינה כלי עבודה למנהלי הגן. בעזרתה מנהלים מפקחים על העבודה בגן והיא יעילה ואפקטיבית בעיקר כאשר מדובר בגן גדול. מערכת היחסים בין ההורים לגן צריכה להיות מושתתת על אמון ולא על ביקורת ופיקוח. כאשר ההורה נכנס לבדוק כל רגע מי מטפל בילד שלו וכיצד, מופר האמון. במצב בו יש צורך בברור, מנהלי הגן וההורים עשויים להיות שותפים בבדיקת אירוע כזה או אחר בעזרת המצלמות בהתאם לשיקול הדעת החינוכי של מנהלי הגן.
ד. התייחסות למקצועיות: מידע פדגוגי צריך לעבור אל ההורים בהתאם לצרכים שעולים. למשל בתקופה של נשיכות, נעדכן את ההורים בידע שיש ברשותנו בנושא. כמו כן הצגת התכנון שנתי בפני ההורים, הדפסת לוח חודשי ופתיחת הגן לפעילויות משותפות מסייעים ביצירת אמון ביכולת המקצועית של הגן.
ה. הורים ואנשי צוות צריכים לדאוג לטפח את השפה והתקשרות ביניהם. זוהי אחריות משותפת של שני הצדדים. הורה שנכנס פעם בחודש לגן או גננת שלא מדברת עם ההורים כי היא תמיד ממהרת הביתה, אינם תורמים למערכת הקשר המשותפת. במצב של קושי או אי הסכמה, היסודות התקשורתיים הרעועים יקשו על חיפוש משותף של פתרון.
השלב האחרון של המודל עוסק בפיתוח סביבה שיתופית. בחלק זה הגן יזום אספות הורים, מפגשים, סדנאות וטיולים ויענה ליזמות של הורים. ההורים מצדם יענו וישתפו פעולה עם יוזמות אלה במידת יכולתם, תוך מתן חיזוק ומשוב חיובי לחיזוק השותפות.
נוכל לסכם ולומר כי קשר לגיטימי בין הורים לגן מתאפיין בתאום, מעורבות, לקיחת אחריות,שותפות ומקצועיות. קשר כזה כשהוא נטול לחצים והתערבות יוצר אקלים חם ותומך לגידול ילדים.
מאת: עוזני אביה, מדריכה ומאמנת מערכות חינוך לגיל הרך, מנהלת פורום הגננות הגדול באתר "הגננת" מרצה בכירה במרכז ההדרכה הייעוץ וההעשרה לניהול פדגוגי וחינוכי לגיל הרך "הגננת סקול"באתר.
למאמרים נוספים: www.eduguide.co.il |