מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי?
משחקים ולומדים בגן הילדים!
"תגידי, בגן הזה הילדים כל הזמן משחקים, אז מתי הם לומדים משהו?", שאלה אותי השבוע אם מודאגת לפעוטה בת שנתיים, באחד מגני הילדים הפרטיים בהם אני מלווה את הצוות החינוכי. הורים יקרים, ילדים צעירים משחקים כדי ללמוד ולומדים תוך כדי משחק!! באמצעות המשחק הילד חוקר את עצמו וסביבתו, רוכש ידע, כישורים ומיומנויות פיזיות, אינטלקטואליות, רגשיות וחברתיות. הוא מפתח יכולת של שליטה וויסות עצמי, לומד להתחלק ולחיות בחברת בני גילו. המשחק משמש בידי הגננת והצוות החינוכי כאמצעי ליצירת סביבה לימודית נעימה, חוויתית, רב-חושית, מגרה, מעשירה ותומכת.
לכן, בבחירת מסגרת איכותית לילדיכם הצעירים אל תיבהלו כשתראו שהילדים מבלים את רוב זמנם במשחק. נהפוך הוא, חפשו אחר מסגרת שבה שהמשחק מהווה מרכיב מרכזי בסדר היום החינוכי. בחנו היטב את ארגון סביבת הגן והחצר ובדקו האם ובאיזו מידה הגננת מעודדת משחק ומזמנת למידה פעילה. אל תתרשמו רק מכמות המשחקים והצעצועים, שימו לב לאיכותם, בטיחותם, התאמתם ההתפתחותית ולזמינות השימוש בהם.
בדקו האם חלל הגן מחולק למוקדי משחק קבועים ומתחלפים עם נתיבי תנועה ברורים ביניהם. לדוגמא: מוקד למשחקי חיקוי או "כאילו" (כמו "מרכז הבית או המשפחה"), המכיל אביזרים המוכרים לילד מחיי היומיום, מזמן לילד התנסות ב"עולם המבוגרים", מאפשר לו לשחזר חוויות, להתמודד עם קשיים ולפתח יחסי גומלין חברתיים. מוקד למשחקי בנייה, המכיל קוביות עץ, פזלים והרכבות מסוגים שונים תורם לפיתוח הדמיון ולטיפוח חשיבה יצירתית ותפיסה מרחבית. מוקד היצירה- גם הוא מוקד משחק עבור הילד. בדקו האם המרכז מכיל מגוון רחב של חומרים והאם ניתן לילד חופש בחירה.
זכרו כי מרכז היצירה איננו "פס ייצור", הילד צריך ליהנות מהתהליך ולא רק מהתוצר הסופי. לכן, אל תתרשמו "מיצירות פאר" (מי הכין אותם?) התייחסו בעיקר לחלקו של הילד בעשייה. מוקד המשחק "הדידקטי" (משחקי לוטו, זיכרון, משחקים לפיתוח השפה, להקניית מושגי יסוד מתמטיים וכד'). מוקד זה חיוני עד מאד להקניית ידע תוך למידה פעילה בקבוצות קטנות ובהנחיית הגננת. אל תתרשמו רק מכמות "הקופסאות" (לעיתים חלקן ריקות). מדפים גבוהים ועמוסים במשחקים אינם מעידים בהכרח על עשייה חינוכית. המוקד צריך להכיל מספר מצומצם של משחקים איכותיים שניתן לעשות בהם שימוש גמיש ומגוון בהתאמה לצרכים התפתחותיים ולתכנים הנלמדים.
זכרו כי הערך הלימודי של המשחק הדידקטי טמון בעיקר באופן הנחייתו. יחד עם זאת, חשוב לוודא שחלק מהמשחקים עשויים מחומרים עמידים ובלתי מתכלים (לוחות עץ או פלסטיק קשיח), ומוצבים על מדפים נמוכים בצורה זמינה ונגישה לילדים. המשחק בחצר הגן הוא חלק בלתי נפרד מהפעילות במסגרת החינוכית. המשחק במתקנים קבועים וניידים תורם לפיתוח מוטורי, לבניית עצמאות ולתחושת השליטה במרחב. משחק בחומרים טבעיים (מים, חול, עלים וכד') מזמן לילד אפשרויות לחקירה וגילוי ממש כמו ב"מעבדה חיה".
חשוב לבדוק שהחצר מגודרת היטב, חלק משטחה מוצל, המתקנים והציוד עומדים בתקני הבטיחות המקובלים ומוצבים בחצר באופן המבטיח גישה קלה, נוחה ועצמאית. לא פחות חשוב, שימו לב האם הצוות החינוכי ערני, שותף ופעיל במהלך השהות בחצר!
לסיום, משחק ולמידה הם שני מושגים נרדפים עבור ילדים צעירים. משחק הוא הדרך הטבעית של ילדים ללמוד, לחקור ולהכיר את העולם. לכן, מסגרת חינוכית המעודדת משחק, היא מסגרת איכותית המעודדת למידה חוויתית ופעילה.
*הכותבת- יועצת פדגוגית ומדריכה בגני ילדים פרטיים, מרצה באוניברסיטת בר-אילן, מכללת בית-ברל, גבעת-וושינגטון, ובהגננת סקול – מרכז ההדרכה הייעוץ והעשרה לניהול פדגוגי וחינוכי לגיל הרך. מפתחת משחקים ועזרים לימודיים לגיל הרך בחברת "דורון לילד". egozir@netvision.net.il
* ד"ר גילה אגוזי- מומחית להתפתחות הילד בגיל הרך |
|