הריקוד החופשי הוא פעילות תנועתית בלתי מוכתבת אשר בה יכול האדם לנוע לבד ללא התיחסות לקבוצה. הריקוד החופשי נותן לילד את היכולת לבטא את עצמו ללא כל תיווך מבוגר. אין הגבלה של תנועות,אין נכון ולא נכון בתנועת הריקוד החופשי. יש חופש ביטוי ליצירתיות,אימפרוביזציה תוך הכרה אישית ביכולות המוטוריות. יש הקשבה לקצב המוכתב הבא מהמוסיקה, יש התחברות לסגנון המוסיקה,יש מתן הזדמנות לחוויה רגשית לשמחה,להבעת רגשות,לפתוח רעיונות תנועתיים.
הריקוד המובנה הוא פעילות תנועתית מוכתבת אשר בה נעים המשתתפים תוך תאום תנועות ואחידות המבנה-בזוגות,שלשות,שורות,מעגלים וכדומה. בריקוד המובנה יש חוקים המחייבים את המשתתפים, הרוקד הוא חלק מתוך קבוצה, ויש צורך בשליטה מוטורית והתארגנות לתוך מבנה מוכתב וצעדים מוכתבים כל זה בהתאם למוסיקה המוכתבת. יחד עם זאת הריקוד המובנה מאפשר לאדם הרוקד אפשרות לאימפרוביזציה קלה כל עוד זו לא משנה את מבנה הקבוצה ולא מפריעה לרוקדים בקבוצה.
הריקוד המובנה בקבוצה מאפשר את חווית השיתוף והשייכות,הביחד,השיתוף של כולם למען ההנאה המשותפת.
בכדי לרקוד ריקודים שכאלה ילדים צריכים להיות מסוגלים לצרף מספר תנועות הבאות בסדר מסוים ,לחזור עליהם בתבנית קבועה, ובהכרה במושגי המרחב כמו קדימה,אחורה,למעלה למטה,לפני אחרי ,ימין שמאל ועוד...
למה חשוב לרקוד?
הריקוד מביא לידי ביטוי את כל תחומי התפתחות הילד.
• התחום המוטורי – באמצעות הריקוד לומדים הילדים על
* יכולת התנועה של אברי הגוף(לכפוף /לישר,לסובב,להרים להוריד וכו'...)
*התמצאות במרחב בכיוונים ובמסלולים שונים ומשתנים
*מפתחים יכולת קורדינאטיבית על ידי תאום תנועות בין אברי הגוף השונים תוך וויסות הכוח והתייחסות לזמן הפעולה של כל צעד ותנועה בהתאם למוסיקה.
• התחום הקוגנטיבי - הריקוד המובנה מאפשר
* שיכלול הזיכרון התנועתי עקב חזרתיות על מבנה קבוע.
*פיתוח הבנת הוראות ומושגים מחיי היום יום.
*לימודי שירים והעשרה שפתית דרך ריקודים בהם יש שימוש בשפה המדוברת.
*מפגש עם תרבויות מכל העולם דרך ריקודי עמים בסגנונות שונים ובמוסיקה שונה.
• התחום החברתי - רגשי - הריקוד בקבוצה מצריך מהפרט
*התייחסות לזולת
*שמירה על חוקים
*שיתוף פעולה להעמקת חווית ההנאה
*הגברת חשיבות השייכות לקבוצה
איך ומי חושף לילד את כל אלה?
הגננת - בשילוב הריקוד בתכני הגן הנלמדים,כחלק מלמידה או סיכום תוכן הלמידה,בפתיחת יום הלימודים או בסיום,לחיזוק הקשר במפגשי הורים וילדים במסיבה,בימי הולדת או בכל חגיגה.
המדריך לתנועה - כחלק מתוכן נושא המפגש, כפתיח למפגש או כסיום, כחלק מחגיגה ומסיבה בגן לכל חג ועונה, לחידוד מושגים שנלמדו במפגש, כחלק בלתי נפרד מחיזוק הקשר בפעילויות הורים וילדים.
אם ברצונכם להעשיר את ארגז הכלים שלכם במפגשים עם הילדים,על ידי ריקוד שמח ומוסיקה מותאמת לגיל הילדים,לסוג המפגש אם בגן או בפעילות הורים וילדים ,אם ברצונכם להיחשף לדרכי לימוד ריקודי הילדים,לרפרטואר גדול של ריקודי הילדים ממגוון יוצרים ,לשימוש באביזרים כחלק מלימוד צעדי הריקוד ,אם ברצונכם לחוות לימוד מהנה וחוויתי
בואו ללמוד בבית הספר למאמנים ומדריכים במכון וינגייט.
עוד בתחום הגיל הרך -
• תנועה לגיל הרך
• ליווי התפתחותי מלידה – שנתיים
• תנועה לילידם בעלי צרכים מיוחדים
• פעילות גופנית לילדים מגיל 15 - 4
• מפעילי ימי הולדת בגני הילדים ובמסגרות הפרטיות