לפניכם מאמר שכתבה שוש כרמל פסיכותרפיסטית, מייעצת להורים בנושאי גידול ילדים מחברת הספר "סבא טס בחללית", בהוצאת "אוריון".
"שעת סיפור" - על חשיבות הקראת סיפורים לילדים בגיל הרך\ מאת שוש כרמל
בכל התרבויות, נוצרו אגדות וסיפורי עם מאז ומעולם. במהלך המאה ה20, החלו חוקרים לבדוק את תפקידם בעולמו של הילד.
הסופר והפסיכולוג הידוע ברונו בטלהיים , עמד על כך שלסיפורים המיועדים לילדים יש כמה תפקידים. במישור החברתי, הם אמצעי להקניית ערכים של צדק, נאמנות, חברות ועוד.
במישור האישי, הם משרתים את הילד בהתמודדות עם פחדיו, עוזרים לו להכיר בחולשותיו ובכישוריו גם יחד ולצאת ממסע ההרפתקאות האישי שלו, בוטח יותר בכוחות שלו.
בספרות הילדים שנכתבה בראשית המדינה, בשנות ה-50 למאה הקודמת, בולטת המגמה החברתית. באותם ימים היישוב כולו היה מגויס ליעדים לאומיים. בשל כך, רוב הנושאים שנכתבו עליהם ספרים, הן למבוגרים והן לילדים, עסקו בעיקר ביעדים לאומיים. המשימות של היישוב דרשו גם מהיחיד להירתם ולהיות מחויב לכך . כלומר, לשים את טובת הכלל מעל צרכיו האישיים.
במרוצת השנים, במקביל לתהליכים חברתיים רחבים ומורכבים, השתנתה גם המגמה השלטת בספרות הילדים העכשווית. לדברי החוקרת דבורה קובובי, בראשית המדינה, ספרי הילדים פנו לכלל. היום, היחיד הוא העומד במרכז, תוך הכרה ברגשותיו ובצרכיו.
על מדפי הספרים לילדים, יש היום שפע סיפורים המיועדים לסייע בהתמודדות עם מעברים במעגל המשפחה, למשל: לידת אח, כניסה לגן, לבית ספר, יציאה לעבודה של ההורים ועוד.
ישנם גם ספרים שעוסקים במשברים: גירושין של הורים, מחלות , מוות ושכול במשפחה. תכנים אלה מלמדים שיחד עם השינויים שחלו בנושאי הסיפורים, שמתרכזים כעת ביחיד - ספרות הילדים התרחבה מעבר לתפקידה ככלי חינוכי לכיוון היותה אמצעי לתמיכה בילד ולסייוע בשעת משבר.
המודעות בציבור הרחב ובמערכת החינוך לקיומם של צרכים רגשיים כחלק מהגדילה וההתפתחות התקינה של הילד, הציבה את "שעת הסיפור" במקום מרכזי בפעילויות המיועדות לגיל הרך. קיימות מסגרות קבועות של"שעת ספור" בגני ילדים, בספריות ציבוריות ובמתנסים. במשפחות רבות, ההורים הפכו זאת למנהג של קבע.
המגמה הרווחת כיום בתקשורת ובמערכת החינוך, לדובב ולעודד את הילדים לבטא רגשות של פחד, חרדה, כעס, תסכול או התאבלות, העצימה את התפקיד של הספר בחיי הילד, ב עיקר בגיל הרך.
קריאת סיפור מאפשרת נגיעה בנושאים קשים אך ממקום מרוחק מהילד - זו תהיה בחירתו אם להזדהות או לשמור רווח מהדמות או מהתחושה הקשה. באופן זה, נמנע לחץ ישיר עליו, באותם מקרים שעדיין אינו בשל לביטוי מילולי בהיר של החוויה הרגשית הפרטית. הקליטה של אירועים כואבים היא אישית מאד. הילד קובע באופן אינטואיטיבי, על פי בשלותו, את קצב קליטת המידע המכביד. בשל כך, לשימוש בספר יתרון על פני שיחה ישירה. יתרון נוסף הוא הימצאותו הממשית, המתמשכת של הספר לצד הילד. כשם שחיבק פעם את הדובי או השמיכה, יחזיק עכשיו בידיו את הספר שבתוכו מילות נחמה ועידוד.
שוש כרמל ,m.s.w,הינה פסיכותרפיסטית,מייעצת להורים בנושאי גידול ילדיםמחברת הספר "סבא טס בחללית", בהוצאת "אוריון".